جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت



· جام جم فلسفه روی تلفن همراه شما

به اطلاع بازدیدکنندگان جام جم فلسفه می رسانیم که از روز پنجشنبه (فردا) -با پوزش از اینکه قرار بود امروز این عمل انجام شود و به دلیل قطع براق برای شخص طراح این عمل انجام نشد ـ  به بعد می توانید مقالات جمع آوری شده توسط جام جم فلسفه را در قالب یک جلد کتاب الکترونیکی مخصوص موبایل(نوشته شده با کدهای جاوا)  که روزانه ارائه می شود را از ایتدای پست هر روز دانلود نمایید. امیدوارم این امر موجبات رضایت شما همراهان گرامی را فراهم آورد.

 

· گسترش آرای ویتگنشتاین در حوزه‌های غیرفلسفی دلیل اهمیت فلسفه اوست

سروش دباغ گفت: گسترش آرای ویتگنشتاین در حوزه‌های دیگر غیر از فلسفه مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی دلیل مهمی در گسترش و بسط توجه به اندیشه‌های اوست.

 

· ویتگنشتاین برای ایرانیان به متفکری خودمانی بدل شده است

مالک حسینی،مترجم «در باب یقین» در آغاز با تأکید بر اینکه سعی می‌کند سخنانش تخصصی نباشد، به وضعیت ویتگنشتاین در ایران اشاره کرد و گفت: ویتگنشتاین در هر صورت در ایران فیلسوف خوش اقبالی بوده است و به قول دکتر میرشمس الدین ادیب سلطانی در مقدمه چاپ سوم از رساله منطقی-فلسفی، ویتگنشتاین برای ایرانیان به متفکری خودمانی بدل شده است.

· "سکوت و معنا" پلی برای فلسفه‌ورزی است

دکتر اکبری در آغاز با تأکید بر نگاه بالا به کتاب به عنوان آن اشاره کرد و گفت: عنوان کتاب یعنی "سکوت و معنا" به‌خوبی انتخاب شده است ، زیرا امری که برای ویتگنشتاین بسیار مهم بوده است، مسئله زبان و معنا است و انتخاب سکوت نیز بسیار مناسب است، البته باید دقت شود که تقابل سکوت و معنا درعنوان کتاب، بر بی‌معنا بودن سکوت دلالت ندارد، زیرا در بسیاری از موارد سکوت معانی گسترده‌ای دارد.

 

· آنان که می‌اندیشند

« آنان که می‌اندیشند» نام همایشی برای بررسی اندیشه‌های سیّد حسین نصر بود در دانشگاه تهران که یکی از تلاشهایی است که برای بازگشت وی به ایران صورت می‌گیرد. در هیاهوی نزاع سنّت و تجدّد و اندیشه‌های وارداتی، اندیشمندان ما به جای اینکه آستین بالا بزنند و به میان کارزار وارد شوند و جهاد علمی کنند، به فکر استفاده از مرجعیّت یک شخصیّت اندیشگی به مثابه‌ی حفاظ و پناهی در برابر دگراندیشان اسلامی و سکولار افتاده‌اند.

 

·   Problems of Rationality

دانلود کتاب

 

· نهیلیسم و پست‌مدرنیسم در تفکرات نیچه‌ی واتیمو

اغلب بین پست مدرنیسم و نیهیلیسم رابطه‌ای تصور می‌شود، اما به مفهوم این رابطه کمتر پرداخته شده است. فیلسوف معاصر ایتالیایی، جیانی واتیمو، یکی از معدود فیلسوفانی است که بخش عمده آثارش را وقف این موضوع کرده است. واتیمو ربط نظریه نیهیلیسم نیچه و وضعیت پست مدرن را با شواهد بررسی می‌کند و بیان می‌کند که پست مدرن را فقط در رابطه با تقدیر نیهیلیستی غرب می‌توان دقیق فهمید. این مقاله به بررسی خوانش واتیمو از نیچه می‌پردازد و با استدلال بیان می‌کند که این خوانش به ما کمک می‌کند که رابطه بین نیهیلیسم و پست مدرن را بهتر بفهمیم و تغییر و تحول پست مدرنی نیهیلیسم را متوجه شویم که اساسا تئوری در مورد آفات مدرنیته بود، نه پست مدرنیته. و اینکه چرا پست مدرن‌ها جای اینکه بپدیرند پست مدرن وضعیتی نیهیلیستیک است، نیهیلیسم را به عنوان اتهامی ‌می‌دانند که باید رد کرد.

 

· The Modularity of Mind

دانلود کتاب

نظرات 2 + ارسال نظر

فردیدیه و مدرنیته

http://philosophers.atspace.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد