جمعه ۳۱ خرداد
اشاره ای به پنج برخورد مختلف دین و عقلی که در مقاله داده های وحیانی و یافته های انسانی دکتر مصطفی ملکیان به آنها اشاره شده است.
مستقیم یا بیواسطه بودن کیفیات ذهنی دقیقاً چیست؟ سه تبیین (کمابیش غیرصریح) در این باره وجود دارد:
1. یک ادراک را در صورتی "بیواسطه" مینامیم که چیزی میان عامل حسی و شیء حسشده واسطه نشود.
2. یک ادراک در صورتی "بیواسطه" است که عامل حسی هیچ چیزی به آن ادراک نیفزاید یا کنترل مستقیمی بر آن نداشته باشد. (شاید به همین خاطر است که به کیفیات ذهنی "داده" (given) میگویند.)
3. یک ادراک در صورتی "بیواسطه" است که نتیجۀ فرایند استنتاج نباشد.
اولی را اگر همدلانه تفسیر کنیم، در مورد کیفیات صادق است؛ دومی احتمالاً در مورد کیفیات کاذب است؛ و سومی (که معنای اصلی "دادۀ حسی" (sense-datum) است) در مورد ادراک پدیداری کیفیات و تجربهها صادق است اما در مورد آگاهی گزارهای چندان قطعی نیست.
همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس em1387@yahoo.com برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.
· بایستههای پژوهش در عرصه فمینیسم- گفتگوی محمدحسین صبوری با مصطفی ملکیان