جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جمعه ۳۱ خرداد

جمعه ۳۱ خرداد


از این پس جام جم در دو نوبت به روز خواهد شد (ساعات ۱۲ و ۲۴)

به دلیل عدم چاپ روزنامه ها و مجلات در امروز ُپست مان بخش دوم ندارد

تدین و تعقل

اشاره ای به پنج برخورد مختلف دین و عقلی که در مقاله داده های وحیانی و یافته های انسانی دکتر مصطفی ملکیان به آنها اشاره شده است.

 

 

 

معرفت‌شناسی کیفیات ذهنی

مستقیم یا بی‌واسطه بودن کیفیات ذهنی دقیقاً چیست؟ سه تبیین (کمابیش غیرصریح) در این باره وجود دارد:

1. یک ادراک را در صورتی "بی‌واسطه" می‌نامیم که چیزی میان عامل حسی و شیء حس‌شده واسطه نشود.

2. یک ادراک در صورتی "بی‌واسطه" است که عامل حسی هیچ چیزی به آن ادراک نیفزاید یا کنترل مستقیمی بر آن نداشته باشد. (شاید به همین خاطر است که به کیفیات ذهنی "داده" (given) می‌گویند.)

3. یک ادراک در صورتی "بی‌واسطه" است که نتیجۀ فرایند استنتاج نباشد.

اولی را اگر همدلانه تفسیر کنیم، در مورد کیفیات صادق است؛ دومی احتمالاً در مورد کیفیات کاذب است؛ و سومی (که معنای اصلی "دادۀ حسی" (sense-datum) است) در مورد ادراک پدیداری کیفیات و تجربه‌ها صادق است اما در مورد آگاهی ‌گزاره‌ای چندان قطعی نیست.

 

 

 

فلسفه سیاست و واقعیت پلورالیسم

فلسفه سیاست چیست ؟ وافعیت پلورالیسم به چه معنا است ؟ ارتباط فلسفه سیاست با پلورالیسم معقول چیست ؟ اینها سئوالهایی است که این نوشته سعی دارد تا حد امکان به آنها پاسخ دهد. فلسفه سیاست در اینجا به معنای نوعی راه حل عملی برای سازمان دهی زیست سیاسی است. به عبارت دیگر، فلسفه سیاست سعی دارد پاسخی به این سئوال ارائه دهد که «بهترین یا عادلانه ترین نوع سازمان سیاسی باید چگونه باشد».

 

 

 

دانلود کتاب: Speakable and Unspeakable in Quantum Mechanics

 

پنجشنبه ۳۰ خرداد

پنجشنبه ۳۰ خرداد-بخش دوم

از این پس جام جم در دو نوبت به روز خواهد شد (ساعات ۱۲ و ۲۴)

آوستین، جی ال (Austi.J.L ) (1911- 60) فیلسوف. جان لنگشاو آوستین در لنکستر انگلستان به دنیا آمد، در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و از اعضای هیات علمی دانشسراهای آل سولز(5- 1933) و مگدالن (52-1935) شد.
 
 
افراد به یکباره به یاد بیاورند که بابک احمدی همان کسی است که در دوران برهوت و قحطی کتاب‌های نظریه و فلسفه، ساختار و تأویل متن را تالیف کرد و حقیقت و زیبایی را به همگان شناساند. احمدی همان کسی است که از تاریخ فلسفه، زبان‌شناسی، زیبایی‌شناسی و... سخن‌ها گفته و نکته‌ها برای گفتن دارد. اثر ملموس این سخن‌ها، کتمان‌نشدنی است. اگر کسی موفق شده باشد که در سخنرانی وی در روز پنج‌شنبه مورخ 23/3/87 شرکت کند، اذعان خواهد داشت که بابک احمدی همچون همیشه قادر است پرسش‌های بی‌شماری را در ذهن مخاطبانش برانگیزد؛ پرسش‌هایی در باب رابطه ادبیات و فلسفه و جزئی‌تر اینکه: به چه کسی فیلسوف می‌گویند و چه کسی ادیب است؟!
 
 
 
در آثار عباس میلانی این بحث بسیار مهم که اصولا مدرنیته چیست و چرا ایران از سیر پیشرفت تاریخی عقب ماند، همه به بررسی متون ادبی و گردآوری قطعات و تکه‌پاره‌های ادبی تقلیل می‌یابد. چیزی به نام ساختارها و سازوکارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و شیوه تولید در جامعه ایران بررسی نمی‌شود؛ بلکه شیوه نگارش و رویکردهای ادبی و نوشتاری را به مثابه نمادهای مدرنیته یا تجدد معرفی می‌کند.
 
 
 
موسسه معرفت و پژوهش کلاس درس «پرسش‌های نوین در پژوهش‌ تاریخی» را برگزار می‌کند. این کلاس در سه جلسه با تدریس دکتر حسین کمالی (استادیار مطالعات فرهنگی و خاورمیانه‌شناسی دانشگاه کلمبیای آمریکا) روزهای شنبه از ساعت 17 الی 19 برگزار می‌شود.
 
 
 
 
 
پنجشنبه ۳۰ خرداد-بخش اول


·  فراخوان

همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس  em1387@yahoo.com    برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.

 

 

·  بایسته‌های پژوهش در عرصه فمینیسم- گفتگو‌ی محمدحسین صبوری با مصطفی ملکیان

امروزه گفته می‌شود- و حق هم هست – که، اولاً، تفاوت‌های زن و مرد بسیار بیشتر از آن است که قدما تصور می‌کردند و ثانیاً، این تفاوت‌ها اصلا به‌معنای امتیاز مرد بر زن نیست، بلکه فقط به‌معنای تفاوت آن دو است. من اگر گفتم این کاغذ سفید رنگ است و آن کاغذ سبز رنگ است و آن یکی آبی رنگ است، فقط تمایز این‌ها را از یکدیگر نشان داده‌ام، نه امتیاز یکی را بر آن دو.
 
 
 
تا قرن بیستم پژوهش دربارۀ ذهن حول پژوهش حالات آگاهانه و فرآیندهای آگاهانه می‌گشت. فاعلهای شناسایی در تجربیات روانشناسانه – منطقی آموزش دیده شده بودند تا "درون‌نگری" کنند و از ویژگیهای تجربیات آگاهانه اطلاع دهند. در این محیط، تصور ذهنی و کیفیات دقیق رویدادهای حسی در مرکز توجه قرار داشت.
 
 
 
·  رستگاری در درست دیدن است - گفتگوی کوتاه و اختصاصی همشهری با چیتیک
یکی از دلایلی که مردم کتاب‌های من را می‌خرند و می‌خوانند، این است که مخاطبان در مواجهه با آن پاسخ پرسش‌های امروز خود را می‌یابند، باتوجه به اینکه کتاب‌های اولیه‌ام آنگونه که اکنون می‌نویسم، آنچنان صریح نیست.
 
 
 
قرن هجدهم، یک نغمه ی تغییر است که با انقلاب شکوهمند در بریتانیا آغاز می شود، آلمان و ایتالیا را در می نوردد و در فرانسه ی آغاز عصر وحشت بسال ۱۷۹۳ میلادی خاتمه می یابد. در اندیشه ی نظری با نیوتن آغاز می شود و تا روسو و کانت ادامه می یابد. به بیان مشابه، عصر روشنگری در ۱۶۸۷ با اصول در تفکر فلسفی نیوتنی آغاز می گردد و با آخرین سلسله از نقدهای کانت در ۱۷۹۰ میلادی بطور نسبی به اهداف خود می رسد و پایان می پذیرد. بدین ابزار، تمدنی جدید نهادینه می گردد و جهان متمدن به قرنهای بعدی که روحشان انتقاد مکرر و پی در پی است، پای می گذارد.
 
 
 
عدم قایل بودن به عالمی ماورای ماده در مورد افلاطون بیشتر به یک بازی می ماند. چون این در نوشته های او یعنی وجود دو عالم ماده و مثل آنچنان بدیهی است که افلاطون را همه بدین نام می خوانند. اصلا افلاطون اگر بخواهیم در چند کلمه عامه خلاصه اش کنیم یعنی ماورای ماده و عالم عقول و در چند کلمه خاصه یعنی افلاطون الهی. حال برای اینکه فقط حرف نزده باشیم به چند جمله از افلاطون دقت کنید
 
 
 
هشت قطعه فیلم از دریدا فیلسوف بزرگ قرن بیستم
 
 
 
شوپنهاوئر در ابتکار جالب و بی بدیل فلسفی با تاثیری که از بخش زیبایی شناسی "نقدقوه حکم( ترجمه استاد عبدالکریم رشیدیان)" دارد (نیمی از این کتاب غایت شناسی کانت است) پس از بحثی که از درمانده شدن انسان در دوراهی تمتع و انگیزه ای که با اراده ایجاد میشود و ملالی که از ارضایش دست میدهد برای رهایی از این وضعیت روی آوردن به هنر را پیشنهاد میدهد .
 
 
 
ویتگنشتاین نابغه بزرگ فلسفه قرن بیستم ناتحلیلی ترین فیلسوف حوزه آنالیتیک است تا آنجا که اصولا دوره دوم وی را اصلا جز تحلیلی ها به حساب نمی آورند . ریشه های فلسفه آلمانی در او سرانجام خودش را نشان داد ریشه هایی که حتی در کارنپ پوزیتیویست هم از بحث هایش با کواین نمودار میگردد وقتی بقول کواین او هنوز میخواهد مفاهیم متافیزیکی را بجای پراگماتیسم بپذیرد. ویتگنشتاین اما بسیار آلمانی تر است و مهمترین فیلسوف متاثر روی او در اولین فلسفه ورزی هایش شوپنهاوئر است.