جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جمعه ۲۴ خرداد

                                                 جمعه ۲۴ خرداد


اتاق پر ازدود جام جم فلسفه: سروش و سبحانی


·  دعوت به همکاری

جام جم فلسفه  به یک  دوست اندیشمند و آشنا با جغرافیای  اندیشه های نیچه برای مدیریت اتاق گفتگوی هفته ی آینده با  محوریت اندیشه های نیچه نیازمند است.  در صورتی که شما  آن دوست عزیز هستید به آدرس  em1387@yahoo.com   میل بزنید.

 

 

 

سیاوش جمادی برگردان نظریات آدورنو را آغاز کرد

سیاوش جمادی ترجمه کتاب "تئوری زیبایی شناسی" تئودور آدورنو را آغاز کرد. جمادی درباره این کتاب گفت: "تئوری زیبایی شناسی" یکی از دشوارترین آثار آدورنو در حوزه فلسفه به شمار می رود. این کتاب مشتمل بر متنی سرشار از اصطلاحات خاص و دشوار است که نیاز به ترجمه ای دقیق در درازمدت دارد…..

 

 

چشمانى مـراقـب خـود  ۳ - دکتر عبدالکریم رشیدیان

تحلیل کریستوفر لاش ازجوامع معاصر بر اساس مفهوم نارسیسیسم /لاش پیدایش خصوصیات شخصیت «خودشیفته» را با ورود سرمایه دارى به مرحله تاریخى جدیدى (از تولید به مصرف) مرتبط مى کند و در این میان بر سه عامل مهم تکیه مى کند: دگرگونى اخلاق کار، نقش دیوان سالارى و بازتولید مکانیکى فرهنگ و تکثیر تصاویر….

 

 

نیچه را بهتر بشناسیم – بخش دوم

اگراگر با فلاسفه قبلی آشناییم مهمترین نکته در مواجهه با نیچه(بقول دکتر مصطفوی استاد اصطلاح شناسی فلسفه دانشگاه تهران) اینستکه ما بدانیم با یک فیلسوف رو به رو نیستیم. یعنی اگر قوام فلسفه ورزی که از محاورات سقراط در آثار افلاطون شروع میشود  در نوافلاطونیان و قرون وسطی و دکارت و لایب نیتس و لاک و هیوم و کانت و هگل ادامه می یابد به روش فلسفی است که میخواهد تببینی در راه دستیابی به حقیقت عالم بدهند نیچه اصلا به چنین شیوه ای در برخوردبا پرسش های هستی شناسانه قائل نیست و این بمنزله شیوه خاص او نیست بلکه این فقدان روشی در اوست که از اینجا سرچشمه میگیرد که حقیقتی ورای زندگی عادی وجود ندارد که بدان برسیم......

 

 

 تـبـارشـنـاسـى قدرت مدرن   -دکتر على اشرف نظرى

مطالعات تجربى فوکو درباره مدرنیته، بر مسئله چگونگى ظهور و متمایزشدن اشکال مدرن قدرت از سایر اشکال سنتى قدرت، متمرکز است. از نظر وى، بقا و استمرار مدرنتیه (حداقل در برخى از وجوه آن)، مرهون عملکرد رژیم جدید قدرت/دانش آن است. این رژیم، دربردارنده فرآیندها، عملکردها، موضوعات تحقیق، موقعیت هاى نهادى و فراتر از همه اینها، مقدرات (ضوابط) سیاسى اى است که آن را به طور قابل ملاحظه اى، متفاوت از رژیم هاى پیشین مى کند…..

 

 

لودویگ ویتگنشتاین و هنر(۱)  -رسول معرک‌نژاد

یکى از نوابغ فلسفه که به حق مى توان او را فیلسوفى مولف در قرن بیستم نامید «لودویگ ویتگنشتاین» است. نابغه اى که در مدت زندگانى اش دو دوره فلسفى متفاوت را پشت سر گذاشت و آثارش در فلسفه زبانى و تحلیلى تاثیرات عمیقى در میان فیلسوفان هم عصر و بعد از خودش به وجود آورد….

نگاه خیرۀ قربانی -محمد رضایی‌راد

قربانی هیچ سلاحی جز نگاهش ندارد. این عادت قربانی­ست که در لحظه­ی قربانی شدن به قربانی­کننده­اش چشم بدوزد. قربانی همه­ی نیروی خود در این نگاهِ خیره متمرکز می­کند و به سمت قربانی­کننده پرتاب می­کند. از همین روست که چشمان اعدامی را می­بندند، تا مانع چشم دوختن او به جوخه­ی اعدام شوند. نگاه، آخرین و تنها سلاح قربانی است….

 

 

زیان‌شناسی از اول تا امروز

کتاب «تاریخ مختصر زبانشناسی» نوشته رابرت هنری روبینز با ترجمه دکتر علی‌محمد حق‌شناس برای هشتمین‌بار از سوی ‌کتاب ماد وابسته به نشر مرکز به چاپ رسید. این کتاب گزارشی مختصر از تاریخ مطالعات زبانشناختی از ابتدا تا عصر حاضر است

 

 

حق‌ستیزی-۳- معیار خودی و غیرخودی

این نگاه بیش از هرجا در سیاست و بازی احزاب حاکم است که به جای آن می‌توان از اصطلاح نگاه سیاسی هم استفاده کرد. اینکه کسانی یا جمعی، بر اساس فکر مشترک دور هم جمع شوند، قابل درک است امّا اینکه پس از تشکیل حزب و تابلودارشدن، تمام آن افراد بخواهند از همه‌ی تصمیمات حزب- حتّی اگر برآیند اندیشه‌ی جمعی باشد- بی‌چون و چرا تبعیّت کنند، کاری نیست که حقیقت‌جویان با آن موافق باشند، گرچه برای سیاست‌ورزان راهی جز این نباشد….

 

 

 نگاهی به داستان " قفس " اثر صادق چوبک و بررسی ریشه های اندیشه ی مدرنیستی درآن

انسان مدرن هر چه بیشتر اندیشید ، به درک محدود خود از حیات مطمئن تر شد.چنان که نتایج دوره ی خردباوری در عصر مدرن به فجایعی دلخراش همچون جنگ های جهانی در جهان منتهی شد که بشر را از خویش ،ناامید کرد. دکارت می گوید : " مدتی است دریافته ام که عقاید نادرست بسیاری را به عنوان آرای حقیقی پذیرفته ام  و هر آنچه از آن پس بر اصولی چنین نا مطمئن استوار ساخته ام بسیار مشکوک و غیر یقینی بوده است....

 

 

رسانه های گروهی و امنیت ملی*

امنیت ملی مفهومی است که بدون اقتدار ملی دست یافتنی نخواهد بود. برخی از محققان مانند مورگنتا در کنار توانایی های جغرافیایی، طبیعی، نظامی و سیاسی به مشخصات جمعیتی، خصائل ملی، ارزش های مشترک ایدئولوژیک، میزان همبستگی اجتماعی، وفاق و وحدت ملی به عنوان مولفه های اقتدار ملی اشاره می کنند....

 

 

دانلود کتاب:   روزی با جماعت صوفیان- شیخ شهاب‏الدین سهروردی

 

 

دانلود کتاب: تأملاتی در قرائت انسانی از دین-   دکتر محمد مجتهد شبستری

 

 

دانلود کتاب: Free Will

 

 

دانلود کتاب: Dispositions: A Debate

 

 

دانلود کتاب: Kierkegaard and Socrates

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد