دوشنبه ۲۷ خرداد
· فراخوان
همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس em1387@yahoo.com برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.
این متن ترجمه گفتوگویی است با ژیلدلوز که پس از انتشار کتاب او با عنوانِ «فوکو»، در 23 آگوست 1986 انجام گرفته است. کتاب «فوکو» را اخیرا نشر نی با ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده منتشر کرده است. این گفتوگو را میتوان مقدمهای بر آن کتاب تلقی کرد...
· خداوند رنج؟ - پتر سینگر
آیا ما در جهانی زندگی میکنیم که توسط یک خدای قادر مطلق، آگاه بر همه چیز و خیر مطلق خلق شده است؟ مسیحیان اینگونه میاندیشند. با این وجود ما هر روزه با دلایل قانعکنندهای روبهرو میشویم که چرا این ادعا باید مورد تردید قرار گیرد: در جهان ما میزان قابلتوجهی از درد و رنج وجود دارد. اگر خداوند بر همه چیز آگاه است به خوبی از این همه درد و رنج نیز مطلع است....
· «نظریه اجتماعی و متافیزیک»- بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی، در مقاله خود، با عنوان «نظریه اجتماعی و متافیزیک» که در همایش «کنکاشهای مفهومیـ نظری درباره جامعه ایران» ارائه کرد، خواهان بررسی علل عدمظهور نظریه اجتماعی در ایران است. متن زیر، خلاصهای از سخنرانی ایشان است....
· ساختارگرایی بهجای روشنفکری- مارک لیلا
با توجه به اینکه شکست فاشیسم در جنگ جهانی دوم، برای همیشه لیبرالیسم جناح راست را نزد روشنفکران بیاعتبار کرد، انواع جناح چپ آن در اروپای قارهای پس از جنگ رشد پیدا کردند. این امر خصوصا در فرانسه محقق شد؛ جاییکه حقارت شکست و همدستی همچون سند مضاعف «منسوخشدن» لیبرالیسم تلقی شد....
مردی در جایی می گوید که به زنان موقع سوار شدن در کالسکه ها و پریدن از جوی آب باید کمک کرد و در هر موقعیتی بهترین مکان را باید به آنها اختصاص داد. هیچکس تا به حال مرا در سوار شدن به کالسکه ها یا پریدن از چاله های آب کمک نکرده است، یا بهترین جاها را در اختیار من نگذاشته است…
· تحلیل امر والا و امر زیبا از دیدگاه ایمانوئل کانت
در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی به سراغ عبدالکریم سروش رفتیم تا پس از مدتها باری دیگر باب گفت و گو میان او و شریعتی را بگشاییم. سروش از قرار دیدار خود با علی شریعتی می گوید که با مرگ او همراه شد و سپس ماجراهای ناگفته ای را بازگو می کند که در آن روزها در حین برگزاری مراسم درگذشت او اتفاق افتاد.
· جلسه دفاع از پایان نامه/تحلیل نظریه نوخاسته گرایی وجودشناختی و کاربرد آن در مساله ذهن و بدن
کییر کهگور در «ترس و لرز» به صراحت میگوید: امر اخلاقی به عنوان اخلاقی کلی است و به عنوان کلی آشکار و عیان است. فرد، لحاظ شده آن گونه که بیواسطه هست، یعنی به مثابه موجودی جسمانی و روانی، پنهان و پوشیده است. پس رسالت اخلاقیاش رهایی ازاین اخفا وعیان کردن خویش در کلی است. از این رو هرگاه بخواهد در خفا باقی بماند گناه کرده و به وسوسه دچار شده است و فقط با عیان ساختن خود میتواند از آن خلاص شود....
آغاز شناخت به ادارک حسی بستگی دارد. ادارک حسی سر چشمه شناخت است . اگر انسان جهان را از راه حواس درک نمی کرد ، قادر به شناخت هیچ چیز در آن نبود. پذیرفته شده که انسان دارای پنج نوع حس است . غیر از پنج عضو یاد شده که علایم را مستقیما از محیط دریافت می کنند ، اعضا ( رسپتورها ) یی نیز وجود دارد که حرکت بخش های جداگانه بدن و حالت اعضای داخلی را معین می کنند . آن ها درعمق بافت ها ، مجاری تنفسی ، در جدار معده و جز این ها قرار دارند . در هرلحظه از طریق تمام این اعضای حواس جریانی عظیم از اطلاع ( انفورماسیون ) به مغز می رسد ....
· اهمیت نگاه نخستین در پدیدار شناسی
آنچه مرا به نوشتن این سطور واداشت گفت وگوی مفصل محمد صادقی با یوخن هپلر بود که زیر عنوان معیار دموکراسی در مقام مقاله اصلی در صفحه نخست اعتماد شماره یکشنبه 12 خرداد جای گرفته بود. در این گفت وگو این استاد آلمانی علوم سیاسی و پژوهشگر توسعه و صلح با تعجب می پرسد چرا اینقدر به پروفسور هانتینگتون می پردازید که دیدگاهش در باره برخورد تمدن ها بیشتر سیاسی است تا علمی و تحلیلی، و سپس با تاکید بر آسیایی بودن آمارتیا سًن برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد توصیه می کند «کتاب او که صد مرتبه از کتاب هانتینگتون بهتر است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»
· مارشال مک لوهان و امور مجازی منتشر میشود
کتاب «مارشال مک لوهان و امور مجازی» از مجموعه کتابهای مواجهات پست مدرن ،منتشر میشود…
· بزرگداشت پروفسور ویلیام چیتیک با حضور شهردار تهران
ضیافت شام شهردار تهران به افتخار «پروفسور ویلیام چیتیک» به مناسبت بزرگداشت چهل سال خدمات وی به فرهنگ و معارف ایرانی اسلامی، دیشب در مجموعه فرهنگی و پذیرایی شیان برگزار شد.
«هستی» تجلی کثرتی نازدودنی است؛ کثرتی که از «تفاوت» برمیخیزد و آبستن «تعارض» است؛ تعارضی که به «نزاع» و نزاعی که به حذفِ طرفِ تعارض ختم میشود.
تاریخ دیالکتیکی بشر، سرتاسر، تاریخ تعارضاتی است که اغلب، و نه همیشه، به شکلی خشونتبار فرجام یافتهاند؛ فرجامِ نافرجامِ بازتولید خشونت و جنایت؛ چرخهی بیپایانی که میتوان نقطهی آغازین تاریخ مکتوبش را، از اسطورهی تاریخی قتل هابیل به دست قابیل سراغ گرفت...
آرنت، کمابیش، اشتهار خود را مرهون نقد رادیکالاش برکل سنت فلسفه سیاسی است، نقدی بر این اساس که فلسفه، به عنوان یک رشته تعمقی، ذاتاً مایل به برخورد صادقانهای با سیاست است.
درود!
آقا ، من پیشنهاد می کنم از اون جایی که (متاسفانه!) بچه ها از این بحث ها استقبال نکردن تا به حال، اجازه بدین سایت راه بیفته بعد...