همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس em1387@yahoo.com برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.
· کیرکگور
کسانی مانند کیرکگور هرچند در میان متفکرین مشرق زمین کم نیستند اما جزء تک مضراب نوازان مغرب زمینند. البته همین تک مضراب های او، سر آغاز پیش درآمد تصنیف اگزیستانسیالیسم و چهار مضراب پدیدارشناسی در برابر هژمونی سمفونی هگلیسم شد.
گفت وگو با اکبر جبارى ، پژوهشگر و استاد فلسفه
مارتا نوسباوم، فیلسوف مطرح معاصر کتاب جدیدی در باب «دفاع از سنت برابری دینی در آمریکا» نوشته که در آن به خوبی به ارتباط بین دین و سیاست پرداخته است.
تألیف آیتالله جوادی آملی در 256 صفحه از سوی مرکز نشر اسراء منتشر شده است.
· فوکو را فراموش کن...
.فوکو که بود؟؟فوکو را یک منتقد همه جانبه ی قدرت مینامند.و شاید فشرده ی اندیشه ی پیچیده و مبهم او این باشد که قدرت را نباید صرفا درحوزه ی حاکمیت دولت جستجو کرد چون قدرت در کلیه سطوح جامعه پراکنده است.شاید به همین دلیل بود که فوکو به سیر تکوین و تحول علم جدید توجه زیادی نشان داد چون آن را ابزار تحکیم قدرت و سلطه میدانست .
فرهنگنامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه که جلد اول آن با نام گزیدهای از مفاهیم در مابعدالطبیعه منتشر شده است، رویدادی است فرخنده در پهنهی فلسفه در زبان پارسی که جز به همّت ِعاشقان این راه نمیتوانست جامهی عمل پوشد.
· مبارزه ایدئولوژیک لیبرالیسم نو
هواداران روش نولیبرالی درک روشنی از اهمیت و مفهوم تاریخی آموزش ایدئولوژیک دارند. این بهویژه در شکلبندی فرهنگی، سیاسی و آکادمیک بسیاری کارکنان دستگاههای مهم مدیریت، مردان سیاسی و رئیسجمهوریهای «انقلابهای رنگین» در چهارگوشه جهان جای نمایانی دارد. آنان به طور متمایز در توهم پایان ایدئولوژیها بهسر میبرند اما اغلب در هر کانونی که شکل گرفته باشند، برای نشر نگرش جهانی نولیبرالی تلاش میورزند.
· تلخیص و تصحیح "نقد الاصول" منتشر میشود
دکتر فرامرز قراملکی بهزودی تصحیح و تلخیص کتاب "نقد الاصول" را که در زمینه منطق است منتشر خواهد کرد.
· ژاک لاکان و نقد روانکاوی معاصر
نشست هفتگی شهرکتاب در روز سهشنبه ۲۸ خردادماه، به سخنرانی دکتر شیده احمدزاده، استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه شهیدبهشتی، دربارهی «ژاک لاکان و نقد روانکاوی معاصر» اختصاص دارد که ابتدا به مفاهیم کلیدی اندیشهی لاکان اشاره میکند و سپس برای آشنایی بیشتر با کاربرد این مفاهیم در نقد روانکاوی لاکانی به تفسیر خود لاکان و بررسی نمونهای سینمایی میپردازد.
ماتریالیستها منکر این نکته هستند که جهان شامل جواهر ذهنی و مادی هر دو باشد. هر جوهری یک جوهر مادی است. اذهان به طریقی از موادی مشابه که از آنها صخرهها، درختان و ستارگان ساخته میشوند به وجود میآید. اگر ما ذرات بنیادین را که اشیای غیرجاندار را میسازند در نظر بگیریم و آنها را به روشی درست سامان دهیم نتیجه موجودی با یک ذهن خواهد بود.
· آفریدن همه از هیچ- نگاه سیاوش جمادی به کافکا
جهانی که با کلمات سیاه بر اوراق سفید جان میگیرد، برای کافکا جهانی بود واقعی که در واقعیت بیرون آزاد نمیتوانست شد. این پاسخی است به این پرسش که کدام آدم عاقلی از زندگی دل میکند تا در میان مشتی کلمه ذره ذره بمیرد. کافکا نمیتوانست حبس و دفن این جهان را به مثابه آنچه خوشبختی نامیده میشود تحمل کند. تنها به وقت نوشتن خود را «بیباک، برهنه، نیرومند و شگفتآور» میدید.
· آیا به روشنفکری دینی نیازی هست؟؟؟ - مریم آزاد
اندیشمندان مختلف تعاریف مختلفی از روشنفکری ارائه داده اند،گرامشی با نگاهی بدبینانه روشنفکران را کارشناسان مشروعیت بخشی میداند که ضرب آهنگ تحولات اجتماعی را کنترل و اقتدار سرآمدان حکومتی را حقانیت میبخشند.الوین گولدنز آنان را جمعیتی "گفتاری" میداند که یک فرهنگ گفتمان انتقادی را در جامعه رواج میدهند.مانهایم روشنفکران را ایدئولوگهای طبقات مختلف میداند که یک "طبقه ی در خود" به شمار نمیروند...
· تجربه فلسفی را از تجارب عرفانی و دینی متمایز نکردهایم
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگارمهر پیرامون مسئله بحران در فلسفه اسلامی گفت: واژه بحران از واژههای تفسیرپذیر است. ما میتوانیم از بحران روششناسی، بحران در مبنا و غیره صحبت کنیم ، بنابراین این واژه را باید باز کرد تا مشخص شود منظور از بحران چیست. به نظر من بهتر است به جای بحران از آسیبشناسی فلسفه اسلامی به عنوان یک گستره صحبت کنیم.
· دانلود کتاب: Introduction to Symbolic Logic and Its Applications
بسی لذت بردیم..
در راهی که در ان همت گماشته اید موفق و پایدار باشید