جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

چهارشنبه ۲۹ خرداد

چهارشنبه ۲۹ خرداد


·  فراخوان

همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس  em1387@yahoo.com    برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.

 

در نشست «قلب فلسفه اسلامى» که با حضور پروفسور ویلیام چیتیک، عرفان شناس برجسته و استاد گروه مطالعات تطبیقى ادیان دانشگاه استونى بروک در مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، این محقق ادبیات و فلسفه اسلامى، با محور اندیشه هاى بابا افضل کاشانى، عارف و فیلسوف ایرانى قرن هفتم هجرى در مورد معرفت نفس و ارتباط آن با کتاب اخیرش با عنوان «جان شناسى و جهان شناسى» سخنرانى کرد.
 
 
 
دکتر ذکیانی استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با مهر، در تحلیل وضع تدریس فلسفه اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: باید از دو منظر وضع موجود و وضع مطلوب این مساله را بررسی کرد. در وضع موجود مشکلات را باید از سه منظر ملاحظه کرد.
 
 
 
 
· کفایت درونی روش هرمنوتیکی و متن - دکتر سیدموسی دیباج
 
این مقاله، پژوهشی درباره موقعیت پیشداورانۀ فهم است. در این زمینه، آراء متفکرانی مانند دیلتای، هوسرل، رویکور، گادامر و هیدگر بررسی شده است. در میان آنها، نظریات هیدگر و گادامر برجسته‌تر و اساسی‌‌تر است. به نظر هیدگر، فهم شکل اصیل تحقق دازاین یعنی بودن – در جهان است. بر این مبنا، آموزۀ هیدگر با این مضمون که پیشداوری‌های ما و نه داوری‌هایمان موجودیت ما را تشکیل می‌دهند، گادامر را به صورت‌بندی معنای مثبتی از پیشداوری برانگیخت. او با رویکردی جدیدتر به این مفهوم، آشکارا آن را به ورای دیدگاههای عصر روشنگری فرانسه و انگلیس بسط داد.
 
 
 
 
 
 
کافکا جوهر بنیادین زبان را در اصطکاک سه زبان آلمانی(زبانی رسمی، زنده و پویا) چک( زبانی حاشیه‌ای، محلی، متروک و نیم‌جان) و عبری( زبانی کهن، یادآور خاطرات ازلی) دریافته بود. دلبسته‌گی جنون‌وارش به ادبیات به مثابه‌ی شکل بودن و محمل جاودانه‌گی بهترین گواه این مدعاست. او زبان‌بازی حرفه‌ای نبود و فروتنانه آثارش را تحقیر می‌کرد. او اما با هستی از دل زبان سخن می‌گفت، با هستی از آنرو که ناگشوده و نامکشوف مانده‌بود گفتگو می‌کرد.
 
 
 
 
 
ماتریالیستها منکر این نکته هستند که جهان شامل جواهر ذهنی و مادی هر دو باشد. هر جوهری یک جوهر مادی است. اذهان به طریقی از موادی مشابه که از آنها صخره‌ها، درختان و ستارگان ساخته می‌شوند به وجود می‌آید. اگر ما ذرات بنیادین را که اشیای غیرجاندار را می‌سازند در نظر بگیریم و آنها را به روشی درست سامان دهیم نتیجه موجودی با یک ذهن خواهد بود.
 
 
 
در اردیبهشت سال جاری این انجمن به‌طور رسمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ثبت رسید.
 
 
 
 
· رهایی بخشی های فلسفه - وبلاک نوشین شاهنده نویسنده کتاب زن در آثار نیچه راه اندازی شد
 
فلسفه خواندن هم محاسنی دارد و هم معایبی، و جالب اینجاست که معایب آن دقیقاً همان محاسن اش هستند و محاسن آن همانا معایب اش!
 
 
 
 
· نقدهایى بر اندیشه‏هاى ابن عربى - دکتر مصطفى ملکیان

من نسبت به نقاط قوت تفکر ابن عربى سَرِ سوزنى انکار و تحاشى ندارم؛ اما، در این چند دقیقه، اجازه مى‏خواهم که فقط به ذکر نقاط ضعف اندیشه او بپردازم؛ نه از این باب که نقاط قوتى در کار نیست، بلکه از این رو که دیگران بر آن نقاط قوت به حدّى انگشت تأکید نهاده‏اند که ذکر و تأکید مجدد آنها بیهوده و از سنخ تحصیل حاصل است.

 

 

 

· مجتهد شبستری و ماهیت کلام وحیانی- آرش نراقی

نظریه آقای شبستری در خصوص ماهیت کلام وحیانی هم از حیث مدلول و هم از حیث بنیان استدلالی آن ابهامات دشواری آفرینی دارد.

 

 

 

جورج فرانسیس استانیر، پژوهشگر و نظریه پرداز یهودی تبار فرانسوی، با دست‌مایه قرار دادن انگاره‌های بشر مدرن در پرداخت به گونه تراژدی، به نحو زیرکانه‌ای بر شور دیونیزوسی که تراژدی را خلق کرد و نیچه آن را اساس زایش این‌گونه هنری می‌دانست تاخت. حاصل این یکه تازی استاینر در کلاس‌ها و مقاله‌ها و سخنرانی هایش در کتابی به نام مرگ تراژدی با ترجمه دکتر بهزاد قادری از سوی نشر مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده است.

 

 

 

· پل ریکو در ؛زندگی در دنیای متن؛نوشته بابک احمدی

کتاب «زندگی در دنیای متن» که سیزده سال پیش با ترجمه بابک احمدی منتشر شد، حاوی شش گفت‌وگو و یک بحث از پل ریکور، فیلسوف برجسته‌ی قرن بیستم فرانسه است. ریکور که هم دانش‌آموخته‌ی فلسفه بود و هم تحصیل‌کرده‌ی ادبیات، در یکی از این گفت‌وگوها، درباره‌ی تاثیر متقابل شعر و فلسفه می‌گوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد