جمعه ۷ تیر
· تأملی بر گسست ِ تداومی از سنت
مدرنیته در امتداد و تداوم قرون وسطی بوده یا در گسست از آن ؟ برخی می گویند مدرنیته وضعیت کاملآ جدیدی است لذا ظهورش در گسست از سنت ِ قدیم است ، چند پژوهش هم درصدد این بوده تا با نشان دادن رگه های قرون وسطایی فلسفه ی مدرن و اینکه مثلآ همین فلسفه ی دکارت چگونه از دل تحولات کلامی _ فلسفی ِ قرون وسطی به دنیا آمده ، تأکید کند بر تداوم . بنده در مورد سنتهای متصلب نظرم با گسست ِ تداومی است ، یعنی گسست در عین ِ تداوم .
· فلسفه هنر نزد فارابی (۲) - خیلی کوتاه
نفس ، نسبت به آنچه با آن ناسازگار است ، قبض و گرفتگی پیدا میکند و نسبت به آنچه با آن سازگار است انبساط و گشادگی مییابد . همگی این امور ملائم از گونهای تناسب وزنی و تألیف صوتی مطابق با آن ها برخوردار است .
اساس این مغالطه این است که کسی برای نقد یک عقیده و رأی بهجای اینکه به محتوای آن بپردازد، به خاستگاه آن عقیده و رأی پرداخته و انگیزههای پشت آن را نقد میکند. بهجای اینکه توجه کند که شخص گوینده چه میگوید و ارزش و استدلال سخن او چیست، به سراغ این مسئله میرود که تعلقات و انگیزههای گویندهی آن چیست؟ متعلق به کدام طبقه، حزب و گروه است و اهداف او و همفکرانش کدامند.
· "فردوس حقیقت" تجدید چاپ میشود
"فردوس حقیقت: دیدگاه و نوید تصوف، سنت عرفانی اسلام" اثر دکتر سید حسین نصر که در 272 صفحه از سوی انتشارات هارپر سانفرانسیسکو به زبان انگلیسی منتشر شده، سپتامبر امسال تجدیدچاپ میشود.
· صورت و ماده در معارف اسلامی و نسبت آن با هنر - غلامرضا اعوانی
صورت و معنا بحث بسیار مهمی است که با نفس وجود انسان و با نفس وجود به طور کلی ارتباط دارد .واقعیت این است که در جهانی که در آن زندگی می کنیم ،پر از معنا ست،معناهایی که ظاهر شده اند . این اصل بدیهی حکمت ،عرفان و حکمت معنوی است . هنر معنوی هنری است که همه چیز را آکنده از معنا می داند . اگر هنر را آفرینش و ایجاد چیزی بدا نیم ،می توان نتیجه گرفت که با معنا ارتباطی تام و تمام دارد.
· پلورالیسم ارزشی <ایزایا برلین>
آیزایا برلین در سال 1909 در ریگای روسیه به دنیا آمد. در ۱۹۱۷ هنگامى که با پدر و مادر در پتروگراد [سنت پترزبورگ کنونى] به سر مى برد، انقلاب روسیه را به چشم دید. در ۱۹۲۱ به انگلستان رفت و در دبیرستان سنت پل و دانشگاه آکسفورد درس خواند و از آن پس در همان کشور اقامت گزید و به عضویت هیأت علمى کالج ال سولز در همان دانشگاه درآمد. از ۱۹۵۷ به مدت ۱۰ سال استاد کرسى نظریات اجتماعى و سیاسى در آکسفورد و از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ رئیس فرهنگستان بریتانیا بود. او دانشورى در یکى از مهم ترین دانشگاه هاى بریتانیا بود و به مقام برجسته ترین و اصیل ترین(نظر شخصی من) متخصص تاریخ اندیشه هاى اروپا رسید.
" کتاب ها و روسپی ها هر دو مردان ویژه ی خود را دارند ؛ مردانی که از طریق آنها گذران روزگار می کنند ؛ و عذابشان می دهند ، در این زمینه مردان ویژه ی کتابها منتقدانند . " بنیامین بی شک در تجربیات زندگی اش با مشتریان خاص روسپی ها هم ارتباط داشته است اما احتمالن نام خاصی نداشته اند با دسته ی خاصی نبوده اند که از آنها در تنها نوشته ی اتوبیوگرافیک اش – خیابان یک طرفه – نامی بیاورد . در ایران اما به راحتی می توان با اندکی تسامح این مشتریان خاص را شناخت . با این تفاوت که چون در ایران به طور رسمی روسپی و روسپی خانه نداریم ، بهتر است این دسته را "مشتریان ویژه ی زنان " بنامیم ؛ طرفداران صیغه ی موقت !
Formalizing Medieval Logical Theories·
کتابی از Catarina Dutilh Novaes در دسترس دوستان قرار می گیرد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ منتشر شده و در ۳۲۵ صفحه به بررسی گسترده ای از مهمترین مسائل و نظریه های منطقی مطرح در قرون وسطی می پردازد که برای دوستداران این حوزه می تواند جالب باشد.
مورد دوم مقاله ای است از Gerg Restall و J. C. Beal . در این مقاله به مسائلی در حوزه ی فلسفه ی منطق پرداخته می شود، بخصوص به بحث کثرت گرایی منطقی. کثرت گرایی منطقی به مقابله با این ایده بر می خیزد که تنها یک منطق صحیح یا صادق وجود دارد ( برای پی گیری این بحث به فارسی می توانید به کتاب "فلسفه ی منطق" نوشته ی سوزان هاک ترجمه ی دکتر محمد علی حجتی از انتشارات طه رجوع کنید)
· دانلود کتاب: Modern Philosophy
· دانلود کتاب: Michael Polanyi: Scientist and Philosopher
· دانلود کتاب: The Worst Enemy of Science
سلام . در وبگردی این را پیدا کردم . به نظرم جالب آمد :
تأملی بر گسست تداومی از سنت
سلام
واقعن خسته نباشید و دمتان گرم. فقط یک چیزی این جا جایش خیلی است و آن اطلاع رسانی در حوزه ی نشر فلسفه و علوم اجتماعی و نشانه شناسی و ...... این مباحث نزدیک به هم هست. منظورم از حوزه نشر کتاب و فصل نامه و مجله .... هست و اخبار دقیق چاپ شان. تا وقتی روزنامه مرحوم شرق بود در این زمینه خوب کار می کرد. اما حالا واقعن جای یک بخش اختصاصی و متمرکز در این زمینه خالی است. کاش ما با تاسیس این بخش جداگانه کارتان را به حد اعلی برسانید
پیروز باشید