جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جمعه ۷ تیر

جمعه ۷ تیر



· تأملی بر گسست ِ تداومی از سنت

مدرنیته در امتداد و تداوم قرون وسطی بوده یا در گسست از آن ؟ برخی می گویند مدرنیته وضعیت کاملآ جدیدی است لذا ظهورش در گسست از سنت ِ قدیم است ، چند پژوهش هم درصدد این بوده تا با نشان دادن رگه های قرون وسطایی فلسفه ی مدرن و اینکه مثلآ همین فلسفه ی دکارت چگونه از دل تحولات کلامی _ فلسفی ِ قرون وسطی به دنیا آمده ، تأکید کند بر تداوم . بنده در مورد سنتهای متصلب نظرم با  گسست ِ تداومی است ، یعنی گسست در عین ِ تداوم .

 

 

 

· فلسفه هنر نزد فارابی (۲) - خیلی کوتاه

نفس ، نسبت به آنچه با آن ناسازگار است ، قبض و گرفتگی پیدا می‌کند و نسبت به آنچه با آن سازگار است انبساط و گشادگی می‌یابد . همگی این امور ملائم از گونه‌ای تناسب وزنی و تألیف صوتی مطابق با آن ها برخوردار است .

 

 

 

· مغالطه‌ی انگیزه و انگیخته

اساس این مغالطه این است که کسی برای نقد یک عقیده و رأی به‌جای این‌که به محتوای آن بپردازد، به خاستگاه آن عقیده و رأی پرداخته و انگیزه‌های پشت آن را نقد می‌کند. به‌جای اینکه توجه کند که شخص گوینده چه می‌گوید و ارزش و استدلال سخن او چیست، به سراغ این مسئله می‌رود که تعلقات و انگیزه‌های گوینده‌ی آن چیست؟ متعلق به کدام طبقه، حزب و گروه است و اهداف او و هم‌فکرانش کدامند.

 

 

 

· "فردوس حقیقت" تجدید چاپ می‌شود

"فردوس حقیقت: دیدگاه و نوید تصوف، سنت عرفانی اسلام" اثر دکتر سید حسین نصر که در 272 صفحه از سوی انتشارات هارپر سانفرانسیسکو به زبان انگلیسی منتشر شده، سپتامبر امسال تجدیدچاپ می‌شود.

 

 

 

·  صورت و ماده در معارف اسلامی و نسبت آن با هنر - غلامرضا اعوانی

صورت و معنا بحث بسیار مهمی است که با نفس وجود انسان و با نفس وجود به طور کلی ارتباط دارد .واقعیت این است که در جهانی که در آن زندگی می کنیم ،پر از معنا ست،معناهایی که ظاهر شده اند . این اصل بدیهی حکمت ،عرفان و حکمت معنوی است . هنر معنوی هنری است که همه چیز را آکنده از معنا می داند . اگر هنر را آفرینش و ایجاد چیزی بدا نیم ،می توان نتیجه گرفت که با معنا ارتباطی تام و تمام دارد.

 

 

 

· پلورالیسم ارزشی <ایزایا برلین>

آیزایا برلین در سال 1909 در ریگای روسیه به دنیا آمد. در ۱۹۱۷ هنگامى که با پدر و مادر در پتروگراد [سنت پترزبورگ کنونى] به سر مى برد، انقلاب روسیه را به چشم دید. در ۱۹۲۱ به انگلستان رفت و در دبیرستان سنت پل و دانشگاه آکسفورد درس خواند و از آن پس در همان کشور اقامت گزید و به عضویت هیأت علمى کالج ال سولز در همان دانشگاه درآمد. از ۱۹۵۷ به مدت ۱۰ سال استاد کرسى نظریات اجتماعى و سیاسى در آکسفورد و از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ رئیس فرهنگستان بریتانیا بود. او دانشورى در یکى از مهم ترین دانشگاه هاى بریتانیا بود و به مقام برجسته ترین و اصیل ترین(نظر شخصی من) متخصص تاریخ اندیشه هاى اروپا رسید.

 

 

 

·  زن ایرانی در آستانه مدرنیته

" کتاب ها و روسپی ها هر دو مردان ویژه ی خود را دارند ؛ مردانی که از طریق آنها گذران روزگار می کنند  ؛ و عذابشان می دهند ، در این زمینه مردان ویژه ی کتابها منتقدانند . " بنیامین بی شک در تجربیات زندگی اش با مشتریان خاص روسپی ها هم ارتباط داشته است اما احتمالن نام خاصی نداشته اند  با دسته ی خاصی نبوده اند که از آنها در تنها نوشته ی اتوبیوگرافیک اش – خیابان یک طرفه – نامی بیاورد . در ایران اما به راحتی می توان با اندکی تسامح این مشتریان خاص را شناخت . با این تفاوت که چون در ایران به طور رسمی روسپی و روسپی خانه نداریم ، بهتر است این دسته را "مشتریان ویژه ی زنان " بنامیم ؛ طرفداران صیغه ی موقت !

 

 

 

Formalizing Medieval Logical Theories·

 کتابی  از Catarina Dutilh Novaes در  دسترس دوستان قرار می گیرد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ منتشر شده و در ۳۲۵ صفحه به بررسی گسترده ای از مهمترین مسائل و نظریه های منطقی مطرح در قرون وسطی می پردازد که برای دوستداران این حوزه می تواند جالب باشد.

 

 

 

Logical Pluralism·

مورد دوم مقاله ای است از Gerg Restall و J. C. Beal . در این مقاله به مسائلی در حوزه ی فلسفه ی منطق پرداخته می شود، بخصوص به بحث کثرت گرایی منطقی. کثرت گرایی منطقی به مقابله با این ایده بر می خیزد که تنها یک منطق صحیح یا صادق وجود دارد ( برای پی گیری این بحث به فارسی می توانید به کتاب "فلسفه ی منطق" نوشته ی سوزان هاک ترجمه ی دکتر محمد علی حجتی از انتشارات طه رجوع کنید)

 

 

 

· دانلود کتاب: Modern Philosophy

 

 

 

· دانلود کتاب: Michael Polanyi: Scientist and Philosopher

 

 

 

· دانلود کتاب: The Worst Enemy of Science

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر 1387/04/07 ساعت 07:13 http://dehghanfard.blogfa.com

سلام . در وبگردی این را پیدا کردم . به نظرم جالب آمد :

تأملی بر گسست تداومی از سنت

سلام

واقعن خسته نباشید و دمتان گرم. فقط یک چیزی این جا جایش خیلی است و آن اطلاع رسانی در حوزه ی نشر فلسفه و علوم اجتماعی و نشانه شناسی و ...... این مباحث نزدیک به هم هست. منظورم از حوزه نشر کتاب و فصل نامه و مجله .... هست و اخبار دقیق چاپ شان. تا وقتی روزنامه مرحوم شرق بود در این زمینه خوب کار می کرد. اما حالا واقعن جای یک بخش اختصاصی و متمرکز در این زمینه خالی است. کاش ما با تاسیس این بخش جداگانه کارتان را به حد اعلی برسانید

پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد