شنبه ۸ تیر -بخش دوم
|
نوشته حاضر متنى است که لاکاتوش در سال ۱۹۷۰ در انجمن بریتانیایى تعهد اجتماعى علم ایراد کرده است و در اصل پاسخ وى است به سخنرانى دیگر. پاره هاى اندکى از متن را که صرفاً به اوضاع سیاسى آن دهه بریتانیا اشاره داشته است و نبودش غبارى بر چهره متن نمى نشاند حذف کرده ایم. تنها یک نکته دیگر و آن که خواننده نمونه هاى لاکاتوش را چیزى بیش از نمونه تلقى نکند و بر آنها چندان درنگ نکند که از مراد نویسنده باز ماند. نه خود لاکاتوش به قول ویراستاران نوشته هایش سر آن داشته است که این متن را چاپ کند، متن پس از مرگ وى در زمره مجموعه آثارش منتشر شده است، و نه از این متن تحلیل دقیق و موشکافانه پراگماتیسم و رمانتیسیسم یا حتى تاریخ فلسفه را در نظر داشته است. عنوان سخنرانى به روشنى نقشه آن راهى است که خواننده باید بپیماید.
شنبه ۸ تیر -بخش اول
· "هرمنوتیک و نواندیشی دینی" منتشر شد
کتاب "هرمنوتیک و نواندیشی دینی" تألیف جهانگیر مسعودی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
· درباره ی زبان - نوشته هنری م - هونیگس والد/ ترجمه:کورش صفوی
آثاری که در زبان فارسی خلاء تئوریک در زمینة ارتباط مابین تاریخ، علوم اجتماعی و فلسفه را پر کنند، بسیار اندک است و تا آنجایی که نگارنده اطلاع دارد تنها کتابی که جدیدترین مباحث حوزة تاریخ نگاری و روششناسی این حوزه را با رویکردی چند رشتهای مطرح میکند، کتاب حاضر است. کتابی که در نگاه نخست به حوزهء تاریخ تعلق دارد اما واجد مباحثی است که امکان گفتگوی بین رشتهای را فراهم میکند.
· هنر و موسیقی در فلسفه شوپنهاوئر
شوپنهاوئر نتیجه می گیرد که چون جهان همه اراده است و ذات مطلق از عالم وحدت و سکون به عالم کثرت و حرکت آمده است، باید همه شر و درد و رنج باشد؛ برای آنکه اراده بذاته خواست و طلب است و خواهش و درخواست او بیش از وسع و اندازه اوست. در مقابل هر آرزویی که برآورده شود، ده آرزوی نابرآورده وجود دارد. میل و طلب را نهایت نیست؛ ولی کامیابی محدود است.
سلام
وبلاگ بسیار خوبی دارید...خوشحال می شوم به من هم سری بزنید
http://www.modernidea.blogfa.com