چهارشنبه ۸ خرداد |
چهارشنبه ۸ خرداد
ویژه جام جم فلسفه: www.philnama.com از این پس برای آمدن به جام جم فلسفه می توانید از آدرس بالا نیز استفاده نمایید.
ویژه جام جم فلسفه :مطالعات فرهنگی و موسیقی در ایران سخنرانی دکتر محمود کوثری دوشنبه ۱۳ خرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ به آدرس خ انقلاب -خ وصال-کوچه فردانش
· کانت و علیت فلسفی و فیزیکی- دکتر مهدی عباس زاده کانت، مفهوم علیت را از 2حیث فلسفی و فیزیکی بررسی میکند.در
بحث از علیت به لحاظ فلسفی، کانت نسبت به هیوم پیشرفتی دارد. کانت علیت را به
قالبهای ماتقدم ذهنی یعنی مقولات فاهمه، ارجاع داد؛ زیرا حقیقت این است که انسان،
علیت را میفهمد و ظاهرا قبل از مواجهه با پدیدارها با مفهوم آن آشنایی دارد.
بدینلحاظ، مقوله علیت نیز یکی از مقولات ماتقدم فاهمه است....(ادامه)
· زمینههای پیدایش تفکر سیاسی هگل - محمد میلانی هگل بر تأثیر گذاری "تاریخ" و "سنت" بر "ذهن" انسان و در نتیجه بر "شناخت انسانی" تکیه داشت. در اندیشة هگل تاریخ، در فکر و اندیشه تأثیر می گذارد و چون هیچ چیز بدون معرفت انسان، ظهور و بروز ندارد هیچ چیز حتی انسان هم بدون تاریخ ظهور و بروز نخواهد داشت. کانت اصل واقع را قبول داشت ولی شناخت و رهیابی انسان به آنان را ممکن نمی دانست اما هگل وحتی دیگران تفاوت ذهن و واقع را نیز در آستانه فروپاشی قرار دادند..( ادامه)
· نقش مخاطب در خوانش اثر هنرى از دیدگاه جامعه شناسى هنر - دکتر مسعود کوثرى دهه هاى متمادى جامعه شناسى هنر بیش از هر چیز دلمشغول «اثر» به عنوان کانون توجه خود بوده است. حتى هنگامى که به مخاطب توجه شده است با نوعى سرشت غیرتاریخى مخاطبان مواجه بوده ایم. اگرچه، در آثار دو تن از برجسته ترین جامعه شناسان ادبیات لوکاچ و گلدمن، توجه به مخاطب دیده مى شود، با این حال، حتى در این آثار نیز به مخاطب و نحوه ادراک و فهم او به طور مبسوط توجهى نشده است...(ادامه)
· هارتمان و فلسفه ناخودآگاهی - کیاوش ماسالی ادوارد فن هارتمان آلمانی (۱۹۰۶ ـ ۱۸۴۲) ، فیلسوفی است که بطور آشکار تحت تأثیر شوپنهاوئر قرار دارد دراهمیت اراده و بدبینی نسبت به زندگی . وی نیز مانند شوپنهاوئر اراده را منشأ شر و رنج و بدبختی می داند وهمچون او معتقد است که سعادت تنها در نتیجه پیروزی عقل بر اراده و خواست حاصل می گردد . با این حال در فلسفه شوپنهاوئر اصلاحاتی به عمل آورد و آن را تکمیل کرد و کوشید آن را با نظامهای متافیزیکی پیشین بخصوص هگل هماهنگ سازد .(ادامه)
با حضور دکتر محمد شهبا، استاد دانشکده سینما تئاتر در برنامه سوفیا رادیو گفتوگو امشب هشتم خرداد «فلسفه فیلم» بررسی میشود...(ادامه)
· پدیدارشناسی؛ بانفوذترین رویکرد به مطالعه دین در قرن بیستم در گذشته نه چندان دور برخی مدعی بودند دین بهزودی محو میشود اما امروز این ایده خام به نظر میرسد، چرا که دین در تمام ابعاد جامعه بشری مشاهده شده و زندهتر از هر زمان دیگر به تأثیرگذاری خود ادامه میدهد. از این رو دین را میتوان پدیدهای دانست که باید بهتر و بیشتر مورد درک، بررسی تعمق و تحلیل قرار گیرد(ادامه)
· فلسفه اخلاق - دکتر حسین کاجی فلسفه اخلاق از زیر شاخههای فلسفههای موسوم به مضاف بهشمار
میرود.گرچه فلسفهورزی در حوزه اخلاق همواره سرلوحه اندیشه فیلسوفان نظامساز قرار
داشته و به عبارتی هر فیلسوف بزرگی سری به فلسفه اخلاق هم زده است و یا برخی از
آنها اختصاصاً بهعنوان فیلسوف اخلاق شناخته شدهاند؛ اما با اینحال، بحثهایی که
امروز تحتعنوان فلسفه اخلاق در حوزه فلسفه تحلیلی رواج دارد، خارج از بحثهای کلان
فیلسوفان گذشته درباره اخلاق، به توجیه گزارهها و ارزشهای اخلاقی و ملاک صدق و
کذب و مصداق آنها میپردازد.(ادامه)
اثر پدیدارشناسی در دوره پس از
تدوین آثار کلامی و الهیات هگل نگاشته شد. هگل در سالهای 1800ـ1795 یعنی دوران 25
تا 30 سالگی نوشتههای خود در حوزه دین به طور عام و مسیحیت به نحو خاص را نشر
میدهد. مهمترین مساله هگل در موضوع دین و مسیحیت «خداوند و انسان» میباشد که در
پرتو آن دینهای جوهرمدار و حتی ایدههای روحانیت شخصی را فاقد این بنیان تلقی
میکند. (ادامه)
متفکران اولیه فلسفه های مبهمی درباره زندگی مطرح کرده بودند ، سوفسطاییان
نسبت به همه چیز جز معانی بیان شک می کردند ، و سقراط هزاران سؤال طرک کرده و به
هیچ کدام جواب نداده بود .(ادامه)
سولاریس ساخته آندر تارکوفسکی
سینماگر-فیلسوف روس(مرگ در 1986 براثر سرطان) است که مثل وضعیت (برگمان و سوئد)،
(ساتیجیت ری و هند) یا (آنجلوپولوس و یونان) و همین کیارستمی
خودمان تا چندی پیش، بعد ازسرگئی آیزنشتاین ، تنها نماینده سینمای یک ملت است. فیلم
هایش بسیار نایابند و در همه دنیا گمنام است و در ایران چندی پیش که بابک احمدی
کتابی در معرفی سینمایش نوشت تازه شناخته
شد(ادامه)
· یک مفهوم و هزار معنا - دکتر مهدی عباسزاده علّیت از آن دست مفاهیمی است که پیشینهای دراز دامن در فلسفه دارد.بهطوریکه شاید بتوان گفت نخستین مفهومی که انسان در مواجهه با پدیدارها به آن پرداخت، علّیت است، زیرا انسان از همان آغاز زندگی روی زمین خواهان چرایی پدیدهها و امور بود و میخواست منشأ هر چیز را بداند. (ادامه)
فوکو که بود؟؟فوکو را یک منتقد همه جانبه ی قدرت مینامند.و شاید فشرده ی اندیشه ی پیچیده و مبهم او این باشد که قدرت را نباید صرفا درحوزه ی حاکمیت دولت جستجو کرد چون قدرت در کلیه سطوح جامعه پراکنده است.شاید به همین دلیل بود که فوکو به سیر تکوین و تحول علم جدید توجه زیادی نشان داد...(ادامه)
· علوم انسانی، کیفیت زندگی و مرگ اندیشی- محمد نجفی مرگ اندیشی پدیده ای نو ظهور نیست؛ همان مواجهه همیشگی آدمی است با پایان، با میل بسط یافتن در زمان و شاید مکان و تؤامان مواجهه ای نامنتظره با احتمال ناممکن بودن آن؛ با تنهایی ناگزیر در تجربه نیستی. هر آن جایی که آدمی می زیسته است مرگ نیز حضور داشته است و مرگ اندیشی نیز... (ادامه)
|