چهارشنبه ۲۲ خرداد | ||||||||
چهارشنبه ۲۲ خرداد
اتاق پر ازدود جام جم فلسفه: سروش و سبحانی · دعوت به همکاری جام جم فلسفه به یک دوست اندیشمند و آشنا با جغرافیای اندیشه های نیچه برای مدیریت اتاق گفتگوی هفته ی آینده با محوریت اندیشه های نیچه نیازمند است. در صورتی که شما آن دوست عزیز هستید به آدرس em1387@yahoo.com میل بزنید.
بیمارى عجیب ما! ۲ -دکتر عبدالکریم رشیدیان کریستوفر لاش، در صفحاتى از کتابش «فرهنگ خودشیفتگى: زندگى امریکایى در عصر کاهش انتظارات» نشانه هاى خودشیفتگى را در نوشته هاى بالینى متأخر توصیف مى کند. چکیده اش این است: «یقیناً تغییر جهت از روان شناسى غرایز به روان شناسى اگو، تا حدودى برخاسته از تصدیق این حقیقت است که بیمارانى که در دهه هاى ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ براى درمان مراجعه مى کردند، به ندرت «به بیماران عصبى کلاسیکى که فروید به طور همه جانبه توصیف مى کند شباهت دارند.» .... تأملی در زیبایی شناسی ژاک دریدا مفهوم امر والاکه ایمانوئل کانت هم در نقد قوه حکم به تشریح آن پرداخته، کانون محکمترین تحلیل ژاک دریدا درباره رابطه فلسفه و زیباییشناسی را شکل میدهد که در کتاب او حقیقتِ نقاشی (1987ـ1978) آمده است. در بخش نخست این مقاله ابتدا به اختصار دیدگاه کانت در مورد «امر والا» بیان خواهد شد و سپس به ارزیابی پاسخ ژاک دریدا به این بحث میپردازیم. بدین منظور، به نحوه استفاده دریدا از ارجاع مختصر اما بسیار مهم کانت به مفهوم آرایه یا قاب توجه ویژه خواهم داشت.... چرا از قدرت ها تبعیت مى کنیم! - دکتر على اشرف نظرى
فوکو، سازوکارهاى قدرت را متضمن ابزارهاى کارآمد براى تولید و انباشت معرفت مى داند و چنین مى نویسد: «در اغلب نوشته ها، قدرت با صفاتى منفى همراه بوده است: قدرت محروم مى کند، سرکوب مى کند، سانسور مى کند، ممانعت مى کند، پنهان مى کند و مى پوشاند ». در حالى که قدرت، تولیدکننده است و وقتى که قدرت از طریق سازوکارهایى همچون مشاهده، شیوه هاى ثبت و روندهاى تحقیق و پژوهش اعمال مى شود، بدین معناست که قدرت راهى ندارد، جز آن که دستگاه هایى را براى شناخت پدیدآورد، سازمان دهد و به کار اندازد. اعمال قدرت، ضرورتاً دستگاه هاى دانش را به حرکت درمى آورد و فضاهایى را ایجاد مى کند که در درون آن ها دانش شکل مى گیرد…..
تجاوز جنسی بیش از آنکه به عنوان یک پدیده برآمده از جامعه و در امتداد شخصیت یک جامعه نگریسته شود که جامعه مدام در حال بازتولید آن است، همیشه به عنوان انحراف از یک هنجار با استفاده از تحلیلهای روانی و جنسی باب میل جامعه مسخ شده نگریسته شده است. به خصوص در جامعهای مثل جامعه ما که توان پذیرش مسوولیت همگانی در قبال بسیاری از رفتارها وجود ندارد و انواع تبیینهای تقلیلگرایانه تلاش میکند این رفتار را به عنوان رفتاری با درصد ناچیز عادی جلوه دهد.... بازخوانی چیستی فلسفه در تفکر کانت- علی مسعودی این مقاله با نظر به فلسفه کانت در جستجوی پاسخی بدین پرسش که «فلسفه چیست؟» خواهد کوشید. مسیری که برای پاسخ به پرسش فوقالذکر طی شده از این قرار است: نگارنده بخش شناختشناسی را در فلسفه کانت با نظر به پیشینهی تاریخی این مبحث بررسی کرده و کوشیده است تا از این منظر نقبی به دریافت کانت از مفهوم فلسفه باز کند… گزارش بخش اول ششمین درسگفتار سیدجواد طباطبایی«پدیدارشناسی روح» هگل در موسسه مطالعاتی اندیشه سیاسی- اقتصادی است... از مفاهیم اساسی در اندیشه متفکر مارکسیست فرانسوی لویی آلتوسر که معمولا به عنوان واضع مارکسیسم ساختارگرا شناخته میشود دکتر پورحسن: نقد پوزیتیویستی به فلسفه اسلامی ناقص است استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که عمده انتقاداتی که به فلسفه اسلامی وارد میشوند حاصل نگاه پوزیتیویستی و کارکرد گرایانه به آن هستند درصورتیکه نباید از فلسفه اسلامی توقع نتیجه حصولی داشت… یک پیوند شگفت- ویکتور آرمونی پوپولیسم و نئوپوپولیسم در آمریکای لاتین/بیشک پوپولیسم ویژگی ماندگار و ثابت سیاست آمریکای لاتین است. اگرچه پوپولیسم اغلب یا به عنوان یک گونه «آسیبشناسانه» از رفتار سیاسی (مبتنی بر باورهای غیرعقلانی یا غلط) یا ابزاری ماکیاولیستی است (که اعتقادات و باورهایی را برای هدفی پنهانی به کار میبندد)، اما قطعا چیزی فراتر از پدیدهای مصنوعی و بیدوام است...
دانلود کتاب: Quantum physics: Illusion or reality
سیامین شماره مجله «ذهن» ـ فصلنامه تخصصی معرفتشناسی ـ با محوریت موضوع تفاسیر گوناگون علم نوین ژنتیک و پیدایش برداشتهای جدیدی از دین و متون دینی در زمینه علم ژنتیک منتشر شد....
|