پنجشنبه ۳۰ خرداد |
پنجشنبه ۳۰ خرداد-بخش دوم
از این پس جام جم در دو نوبت به روز خواهد شد (ساعات ۱۲ و ۲۴)
آوستین، جی ال (Austi.J.L ) (1911- 60) فیلسوف. جان لنگشاو آوستین در لنکستر انگلستان به دنیا آمد، در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و از اعضای هیات علمی دانشسراهای آل سولز(5- 1933) و مگدالن (52-1935) شد.
پنجشنبه ۳۰ خرداد-بخش اول
· فراخوان
همراهان اندیشمند جام جم فلسفه همچنان بی صبرانه منتظر یاری شما برای راه اندازی یخش مقالات فلسفی - یا در حوزه ی اندیشه - هستیم. خواهشمندیم مقالات و تقریرات خود را به آدرس em1387@yahoo.com برای ما ارسال نمایید. تا بتوانیم در زمان اعلام شده نسبت به افتتاح این بخش اقدام نماییم .در ضمن از تمام دوستانی هم که تا کنون به این امر اهتمام ورزیده اند تشکر و قدردانی می نماییم.
· بایستههای پژوهش در عرصه فمینیسم- گفتگوی محمدحسین صبوری با مصطفی ملکیان امروزه گفته میشود- و حق هم هست – که، اولاً، تفاوتهای زن و مرد بسیار بیشتر از آن است که قدما تصور میکردند و ثانیاً، این تفاوتها اصلا بهمعنای امتیاز مرد بر زن نیست، بلکه فقط بهمعنای تفاوت آن دو است. من اگر گفتم این کاغذ سفید رنگ است و آن کاغذ سبز رنگ است و آن یکی آبی رنگ است، فقط تمایز اینها را از یکدیگر نشان دادهام، نه امتیاز یکی را بر آن دو.
تا قرن بیستم پژوهش دربارۀ ذهن حول پژوهش حالات آگاهانه و فرآیندهای آگاهانه میگشت. فاعلهای شناسایی در تجربیات روانشناسانه – منطقی آموزش دیده شده بودند تا "دروننگری" کنند و از ویژگیهای تجربیات آگاهانه اطلاع دهند. در این محیط، تصور ذهنی و کیفیات دقیق رویدادهای حسی در مرکز توجه قرار داشت.
· رستگاری در درست دیدن است - گفتگوی کوتاه و اختصاصی همشهری با چیتیک
یکی از دلایلی که مردم کتابهای من را میخرند و میخوانند، این است که مخاطبان در مواجهه با آن پاسخ پرسشهای امروز خود را مییابند، باتوجه به اینکه کتابهای اولیهام آنگونه که اکنون مینویسم، آنچنان صریح نیست.
قرن هجدهم، یک نغمه ی تغییر است که با انقلاب شکوهمند در بریتانیا آغاز می شود، آلمان و ایتالیا را در می نوردد و در فرانسه ی آغاز عصر وحشت بسال ۱۷۹۳ میلادی خاتمه می یابد. در اندیشه ی نظری با نیوتن آغاز می شود و تا روسو و کانت ادامه می یابد. به بیان مشابه، عصر روشنگری در ۱۶۸۷ با اصول در تفکر فلسفی نیوتنی آغاز می گردد و با آخرین سلسله از نقدهای کانت در ۱۷۹۰ میلادی بطور نسبی به اهداف خود می رسد و پایان می پذیرد. بدین ابزار، تمدنی جدید نهادینه می گردد و جهان متمدن به قرنهای بعدی که روحشان انتقاد مکرر و پی در پی است، پای می گذارد.
عدم قایل بودن به عالمی ماورای ماده در مورد افلاطون بیشتر به یک بازی می ماند. چون این در نوشته های او یعنی وجود دو عالم ماده و مثل آنچنان بدیهی است که افلاطون را همه بدین نام می خوانند. اصلا افلاطون اگر بخواهیم در چند کلمه عامه خلاصه اش کنیم یعنی ماورای ماده و عالم عقول و در چند کلمه خاصه یعنی افلاطون الهی. حال برای اینکه فقط حرف نزده باشیم به چند جمله از افلاطون دقت کنید
هشت قطعه فیلم از دریدا فیلسوف بزرگ قرن بیستم
شوپنهاوئر در ابتکار جالب و بی بدیل فلسفی با تاثیری که از بخش زیبایی شناسی "نقدقوه حکم( ترجمه استاد عبدالکریم رشیدیان)" دارد (نیمی از این کتاب غایت شناسی کانت است) پس از بحثی که از درمانده شدن انسان در دوراهی تمتع و انگیزه ای که با اراده ایجاد میشود و ملالی که از ارضایش دست میدهد برای رهایی از این وضعیت روی آوردن به هنر را پیشنهاد میدهد .
ویتگنشتاین نابغه بزرگ فلسفه قرن بیستم ناتحلیلی ترین فیلسوف حوزه آنالیتیک است تا آنجا که اصولا دوره دوم وی را اصلا جز تحلیلی ها به حساب نمی آورند . ریشه های فلسفه آلمانی در او سرانجام خودش را نشان داد ریشه هایی که حتی در کارنپ پوزیتیویست هم از بحث هایش با کواین نمودار میگردد وقتی بقول کواین او هنوز میخواهد مفاهیم متافیزیکی را بجای پراگماتیسم بپذیرد. ویتگنشتاین اما بسیار آلمانی تر است و مهمترین فیلسوف متاثر روی او در اولین فلسفه ورزی هایش شوپنهاوئر است.
|