شنبه ۱ تیر |
شنبه ۱ تیر - بخش دوم
در بخش دوم امروز واقعا فقط همین و دیگر هیچ
دن آیدى را علاقه مندان ایرانى فلسفه تکنولوژى با شرحش بر مقاله مشهور هایدگر با عنوان «پرسش از ماهیت تکنولوژى» مى شناسند. آیدى یکى از پیشگامان فلسفه تکنولوژى در حوزه انگلوساکسون است و آثار متعددى را از دهه۱۹۷۰ تاکنون در این زمینه منتشر کرده است. متن زیر بخشى از مصاحبه اى است که در سال۲۰۰۳ با وى انجام شده است.
شنبه ۱ تیر - بخش اول
· لشک کولاکوفسکی و بررسی مارکسیسم پس از مرگ استالین جلد سوم «جریانهای اصلی در مارکسیسم؛ برآمدن، گسترش و فروپاشی» اثر لشک کولاکوفسکی به تازگی توسط نشر اختران منتشر شده است. جلد سوم این کتاب با عنوان "فروپاشی" در 13 فصل، نخستین مرحله مارکسیسم شوروی (سرآغاز استالینیسم) را تا تحولات مارکسیسم پس از مرگ استالین مورد بررسی قرار می دهد.وصف نقاد کولاکوفسکی از شالودههای فلسفی توتالیتاریسم را از مهمترین دستاوردهای نظری او دانستهاند. می توان گفت نقد او بر توتالیتاریسم بخشی از جهان بینی فلسفی اوست.
· دانلود کتاب: Philosophy of Mind
مقاله "آگاهی و مسئله شکاف تبیینی" در فصلنامه تخصصی فلسفه، دانشگاه تهران، سال ۳۵، شماره ۳، پاییز ۸۶ صص ۱۵-۴۴ منتشر شده است. متأسفانه ویرایش نهایی بخش مربوط به دیدگاه دنت درباره آگاهی منتشر نشده و این بخش ناقص است. برای تکمیل، ویرایش نهایی این بخش از مقاله را در اینجا قرار می دهم.
· نقدی بر محمدرضا نیکفر و پاسخی به پرسشِ «کدام ستم؟» (1) و (2) در پی مجادله قلمی میان عبدالکریم سروش و جعفر سبحانی درباره نظریه «بسط تجربه نبوی»، محمدرضا نیکفر به بررسی پروژه فکری سروش در سالیان گذشته پرداخت و در مقالهای با عنوان «تفسیر و تجربه ستم» نشان داد که چرا «بسط تجربه نبوی» نظریه مهمی نیست. نیکفر معتقد بود عبدالکریم سروش، در دوره اخیر فکری خویش روی مسئله «تجربه نبوی» (یعنی آن «تجربه»ای که محمدبنعبدالله را «نبی» کرد) متمرکز شده و به دلیل اهمیت صدر اسلام برای کل تاریخ اسلام گویا این تصور را دارد که با تفسیر تازهای از تجربه صدر میتواند آن تاریخ را بازنویسی کند. از نظر وی این تلاش به عنوان یک تلاش ذوقی فردی ارزشمند است، اما بعید است که به سرانجام مؤثر راهگشایی برسد. نیکفر میپرسد: «در تفسیر دین، چه دروندینی و چه بروندینی، اولویت با چه موضوعی است؟ اگر اولویت، با بصیرت اخلاقی و نظر منصفانه به الزامات عصر تعیین شود، بایستی موضوع ستم و خشونت را در کانون توجه قرار داد.» این نکته برجستهکردن آن بخش از مقاله سروش بود که در آن از آیتالله طلب میکرد «در مقابل انحرافات عملی و اخلاقی ساکت ننشیند و اگر ظلم و جفایی بر مظلومی میرود آرام نگیرد و به پیمان خداوند با عالمان وفادار بماند و با جفاکاران همسویی نکند». آیتالله نیز در پاسخ اشاره کرد که «ما کی با جفاکاران همسو بودهایم و همکاسه؟» و تلویحاً پرسشِ «کدام ستم؟» را در قالب استفهام انکاری مطرح کرد. چندی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سلسله جلسات «هنر و نظریه» با سخنرانی صالح نجفی برگزار شد، که در یکی از جلسات آن مراد فرهادپور به عنوان میهمان با سخنرانی «اخلاق یا سیاست» حضور یافت. در این سخنرانی در تالار مطهری فرهادپور به بررسی نکات مطرحشده توسط نیکفر درباره روشنفکری دینی پرداخت. آنچه در زیر میآید متن کامل سخنرانی فرهادپور است که پس از پیادهسازی توسط خود وی ویراستاری و با افزودن نکات دیگری بهصورت مقاله مستقلی درآمده است. |