جمعه ۱۳ تیر
فردا آخرین لیست کتابهای جدید انتشار یافته حوزه ی فلسفه (ضمیمه کتاب ماه فلسفه)را در جام جم فلسفه ببینید.
اعلان ویژه شرکت در نظر سنجی مربوط به لوگوی جام جم فلسفه
از میان هفت لوگوی ارائه شده بهترین را برگزینید
· چیزی به نام فلسفه اسماعیلی وجود ندارد
عصر امروز در نشستی که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر فریدون بدرهای مترجم و زبانشناس ایرانی و نگارنده و مترجم بیش از بیست اثر در مورد تاریخ اسماعیلیه به شرح عقاید و تاریخ اسماعیلیه پرداخت.در ابتدای این نشست دکتر غلامرضا اعوانی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به سوابق کاری دکتر بدرهای او را از جمله پژوهشگرانی خواند که چندین نسل از دانشجویان ایرانی با ایشان سروکار داشتهاند و جوانب مهمی از فرهنگ ایران زمین را به آیندگان منتقل کردهاند.
نوشته ای تقریبا شخصی در باب تمام شدن تحصیل مریم نصر اصفهانی در گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی منتشر می کنیم به پاس مقالاتی که در گذشته از ایشان مطالعه نمودیم.
پنج شنبه ۱۳ تیر
اعلان ویژه شرکت در نظر سنجی مربوط به لوگوی جام جم فلسفه
از میان هفت لوگوی ارائه شده بهترین را برگزینید
· نقدی به تقلیل رفتارگرایی فلسفی
موجودی که ذهنی در اختیار دارد بدان معنا نیست که ذهن آن با نوع خاصی از مؤلفۀ خاص مجهز شده است بلکه بدان معناست که آن نوع موجود قابلیت انجام رفتاری که معیار خود برانگیختگی و سازمان نسبتاً پیچیده را نشان میدهد داراست. به این رویکرد تقلیلگرایانه و رفتارگرایانه نقدهایی جدی شده است.
· فیلم مسئولیت مهمی بر دوش فلسفه میگذارد
عصر دیروز در نشستی که در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، دکتر محمد ضیمران، استاد فلسفه هنر دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نویسنده و مترجم آثاری در زمینه فلسفه هنر درباره «رویکردهای فلسفی به سینما سخنرانی» کرد.
دکتر ضیمران اگرچه در بسیاری کتابش نشان داده محققی ارزشمند و کارکرده است اما بازهم با نوعی کلی گویی و عدم تسلط روی موضوع و ضعف در مطالب سینمایی نشان داد هنوز خیلی مانده تا به امثال بابک احمدی برسد و آخرش هم اگر چه وقت خیلی کمی برای سوال دادند(من و یک نفر دیگر)اما در فرصت کوتاه یک نقدی حسابی از او کردم که اصلا سخنرانیت به موضوع ربطی نداشت و او هم پذیرفت و گفت در عرصه سینما آماتور است و ادعایی ندارد و حقیقتا که آماتور بود.
برخی زنان می پرسند چرا نباید ما زنان به اندازه مردان قدرت داشته باشیم؟ چرا به قول سیمون دوبوار ما زنان جنس دوم محسوب می شویم؟چرا باید مردان تعیین کننده باشند و زنان تنها تابع؟ برخی می پرسند چرا ما زنان باید کودکان را به دنیا بیاوریم؟ و بعد مسئول تغذیه و مراقبت کودکانی باشیم که اینک پدر حس مالکیتش بر او بیشتر است؟
· از بیستون تا ویل دورانت بررسی میشود
نشست «پرتاب شدگی تاریخ به گذشته: از بیستون تا ویل دورانت» روز چهارشنبه 19 تیرماه در انجمن جامعهشناسی ایران برگزار میشود
· اندیشههای سیاسی و اقتصادی هایک منتشر شد
کتاب «اندیشههای سیاسی و اقتصادی هایک» که زندگی و طرز تفکر این متفکر لیبرال و نامدار اقتصادی قرن بیستم را از زبان ایمون باتلر روایت میکند، بهتازگی منتشر شدها
· کانت واهمیت فلسفه اخلاق - شهین اعوانی
امیل بریه، که یکى از سرشناس ترین مورخان فلسفه در قرن بیستم به شمار مى رود، درباره عظمت کانت و اهمیت تفکر او گفته است: «از پایان قرن هجدهم تا کنون، به جرأت مى توان گفت هیچ اندیشه اى در فلسفه نبوده که مستقیماً یا به طور غیرمستقیم از فلسفه کانت نشأت نگرفته باشد».
گفت وگو با دکتر کریم مجتهدى درباره ساختن دستگاههاى فلسفى
الاهیاتها میتواند طبیعی و مبتنی بر عقل باشد بدون لحاظ کردن وحی و التزام به آن و میتواند نقلی و ملتزم به وحی باشد. شریعتی همانند همه متالهان هم تجربهای ایمانی در نسبت با خداوند داشته که بر اساس آن الاهیاتی شکل گرفته است که بیشتر در کویریات وی منعکس است. این الاهیات با خواستن «دین برای انسان و نه انسان برای دین» و نیز با عزل نظر از برهانهای وجودشناختی و کیهانشناختی و غایتشناختی مدرسی، با باور بر اینکه خدا حس شدنی است و نه اثبات کردنی و با تلقی توحید به عنوان جهانبینی و حس دینی به جای دین گزارهای و شعائری، سنگ بنای منطق الاهیاتی خود را پی میریزد و بر خلاف آن دسته از متکلمان و اصولیون و فقها و محدثان و مفسران سنتی که تجربه و فهم دیگران را باز تفسیر میکنند و کمتر به سپهر تجربه ایمانی راه میگشاید