جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

یکشنبه ۲ تیر

                                                 یکشنبه ۲ تیر - بخش دوم



انسان آلونک نشین- گابریل مارسل
مسئله اى که در اینجا مى خواهم اجزایى از راه حل آن را بیاورم مسئله اى است مرتبه دوم، مسئله اى است درباره مسئله اى. من آن را اینگونه صورت بندى مى کنم: در چه شرایطى این امکان فراهم شده است که انسان بطور کامل به صورت مسئله اى براى خود درآید مبدأ تأملاتم را تحلیل درخور توجهى قرار مى دهم که کتاب بسیار مهم فیلسوف معاصر آلمانى، هانس تسهرر، با آن آغاز مى شود، کتابى با عنوان انسان در این عالم که در سال ۱۹۴۸ در هامبورگ منتشر شده است. نویسنده در وهله نخست به آن کسى توجه دارد که او را انسان آلونک نشین مى نامد.....

 

 

سروری یا بقا

این کتاب را که نقد هوشمندانه‌ای از سازوکار نظام حکومتی ایالا‌ت متحده از درون است، نوام چامسکی نوشته‌است، متفکری که که بنابه قولی مشهور بزرگ‌ترین روشنفکر زنده جهان ماست. چامسکی در این کتاب به بهانه رویدادهای تروریستی یازدهم سپتامبر، سیاست خارجی آمریکا را میکاود و نشان می‌دهد که قبل از فجایع یازدهم سپتامبر هم در روی همین پاشنه می‌چرخید…..

 

 

لاکان و انسان برزخی

نشست هفتگی شهرکتاب به بحثی درباره «لاکان و نقد روانکاوی معاصر» با حضور دکتر شیده احمدزاده استاد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داشت. گزارشی از این نشست در ذیل آمده است…..

 

 

مقصود گفت و گو است

۰ 1سال است که فلاسفه و بزرگترین نوابغ درباره جهان، زبان، ذهن و... به مباحثه مشغولند اما پس از این همه سال نه تنها هیچ اتفاق نظرى میان آنها حاصل نشده بلکه حتى هیچ گونه گمانى هم در این باره در کوتاه مدت متصور نیست. این حقیقت با همه سادگى اش فاجعه اى بزرگ به نظر مى رسد. این فاجعه کوچک را پیش روى چند تن از اندیشمندان گشوده ایم و از آنها خواستیم تا در باب آن اظهارنظر کنند که در طول هفته جارى پاسخ آنها را به مرور خواهید خواند. در نخستین بخش این مجموعه پاسخ سیاوش جمادى نویسنده و مترجم متون فلسفه غرب را مى خوانید.....

 

 

حکومت انتخابی

درباره کتاب تازه یی از جان استوارت میل

  

یکشنبه ۲ تیر - بخش اول



 

کتاب راهنمای "جمهوری افلاطون" منتشر شد

کتاب راهنمای "جمهوری افلاطون" تألیف نیکلاس پاپاس با ترجمه بهزاد سبزی از سوی انتشارات حکمت منتشر شد.

 

 

ببخشید که ما هنوز فکر می‌کنیمبر

آنچه در نهایت مهم است وجود روشنفکر به عنوان شخصیت نمونه است؛ یعنی کسی که مبشر آشکار دیدگاهی خاص است؛ کسی که با وجود تمام موانع ممکن پیامش را با صراحت تمام به گوش مخاطبان خود می‌رساند. حرف من این است که روشنفکران افرادی هستند برخوردار از هنر عرضه کردن، خواه از طریق گفتن باشد یا از طریق نوشتن، آموختن یا شرکت در برنامه‌‌های تلویزیونی و دقیقا وجود همین هنر عرضه‌کردن در روشنفکر است که بسیار اهمیت دارد؛ به طوری که وجودش برای همگان مشهود است و این هم مستلزم قبول مسوولیت خطر است و هم مستلزم جسارت وآسیب پذیری....

 

 

تفسیر هانا آرنت از بیلی باد ِ هرمان ملویل و مفتش اعظم داستایفسکی

روبسپیر معتقد بود که  تنها نیرویی که می تواند طبقات یک جامعه را به صورت ملت متحد کند، احساس همدردی از سوی طبقات بالاتر برای تیره بختان است؛ از طرف آنان که رنج نمی برند برای فرودستان. همدردی برای محنت دیگران، بنیاد کلیه مراودات اصیل و طبیعی بشر به شمار می رفت....

 

 

این امیدواری محال به جهانی انسانی‌تر

.1 آیا هیچ «راهی به آینده» می‌تواند وجود داشته باشد؟ یا راهی به گذشته؟ خیال، تصورِ امکان یا خواست فراچنگ آوردن آینده هرگز آیا می‌تواند واقعیت یابد؟ گذشته چه‌طور؟ اگر فرض بگیریم که در باب «واقعی بودن» دست‌کم توافقی حداقلی در فهم آن وجود دارد آیا آن ادعایی که در کلاس‌های تاریخ مدرسه‌هامان مدام می‌کوشیده‌اند و هنوز هم می‌کوشند واقعی بنمایانند که ما می‌توانیم به...

 

  

ویتگنشتاین، ایمان و حکمت

ویتگنشتاین نیز از فیلسوفان معاصر بر غیراستدلالی‌بودن مقوله ایمان و زیستن مومنانه انگشت تاکید نهاده است.

 

 

کارگاه پست مدرنیسم و عکاسی برگزار می شود

دومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های "پست مدرنیسم و هنر" با موضوع عکاسی، از 3 تیر روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود....

 

 

دانلود کتاب: Concepts of Simultaneity

 

 

دانلود کتاب: The Quantum Revolution

 

 

دانلود کتاب: Lectures on Quantum Theory

 

 

بزرگداشت غزالی در آلمان  

کنفرانسی با هدف معرفی و بزرگداشت امام محمد غزالی در برلین برگزار شد. به گزارش مهر، این برنامه توسط رایزنی فرهنگی ایران در برلین در روز جمعه 31 خرداد (20 ژوئن) از ساعت 16 برگزار شد. «ابو حامد محمد بن محمد» معروف به امام محمد غزالی فیلسوف، فقیه، متکلم و عارف نامدار ایرانی در سال 450 هجری قمری در طوس از توابع خراسان به دنیا آمد و.....

 

شنبه ۱ تیر

شنبه ۱ تیر - بخش دوم


در بخش دوم امروز واقعا فقط همین و دیگر هیچ


دن آیدى را علاقه مندان ایرانى فلسفه تکنولوژى با شرحش بر مقاله مشهور هایدگر با عنوان «پرسش از ماهیت تکنولوژى» مى شناسند. آیدى یکى از پیشگامان فلسفه تکنولوژى در حوزه انگلوساکسون است و آثار متعددى را از دهه۱۹۷۰ تاکنون در این زمینه منتشر کرده است. متن زیر بخشى از مصاحبه اى است که در سال۲۰۰۳ با وى انجام شده است.
 

شنبه ۱ تیر - بخش اول



· لشک کولاکوفسکی و بررسی مارکسیسم پس از مرگ استالین

جلد سوم «جریان‌های اصلی در مارکسیسم؛ برآمدن،‌ گسترش و فروپاشی» اثر لشک کولاکوفسکی به تازگی توسط نشر اختران منتشر شده است. جلد سوم این کتاب با عنوان "فروپاشی" در 13 فصل، نخستین مرحله مارکسیسم شوروی (‌سرآغاز استالینیسم) را تا تحولات مارکسیسم پس از مرگ استالین مورد بررسی قرار می دهد.وصف نقاد کولاکوفسکی از شالوده‌های فلسفی توتالیتاریسم را از مهم‌ترین دستاوردهای نظری او دانسته‌اند. می توان گفت نقد او بر توتالیتاریسم بخشی از جهان بینی فلسفی اوست.

 

 

 

· دانلود کتاب: Philosophy of Mind

 

 

 

· آگاهی و مسئله شکاف تبیینی

مقاله "آگاهی و مسئله شکاف تبیینی" در فصلنامه تخصصی فلسفه، دانشگاه تهران، سال ۳۵، شماره ۳، پاییز ۸۶ صص ۱۵-۴۴ منتشر شده است. متأسفانه ویرایش نهایی بخش مربوط به دیدگاه دنت درباره آگاهی منتشر نشده و این بخش ناقص است. برای تکمیل، ویرایش نهایی این بخش از مقاله را در اینجا قرار می دهم.

 

 

 

· نقدی بر محمد‌رضا نیکفر و پاسخی به پرسشِ «‌کدام ستم؟»‏ (1)       و     (2)

در پی مجادله قلمی میان عبدالکریم سروش و جعفر سبحانی درباره نظریه «بسط تجربه نبوی»، محمد‌رضا نیکفر به بررسی پروژه فکری سروش در سالیان گذشته پرداخت و در مقاله‌ای با عنوان «‌تفسیر و تجربه ستم» نشان داد که چرا «‌بسط تجربه نبوی» نظریه مهمی نیست. نیکفر معتقد بود عبدالکریم سروش، در دوره اخیر فکری خویش روی مسئله «تجربه نبوی» (یعنی آن «تجربه»‌ای که محمد‌بن‌عبدالله را «نبی» کرد) متمرکز شده و به دلیل اهمیت صدر اسلام برای کل تاریخ اسلام گویا این تصور را دارد که با تفسیر تازه‌ای از تجربه‌ صدر می‌تواند آن تاریخ را بازنویسی کند. از نظر وی این تلاش به عنوان یک تلاش ذوقی فردی ارزشمند است، اما بعید است که به سرانجام مؤثر راهگشایی برسد. نیکفر می‌پرسد: «در تفسیر دین، چه درون‌دینی و چه برون‌دینی، اولویت با چه موضوعی است؟ اگر اولویت، با بصیرت اخلاقی و نظر منصفانه به الزامات عصر تعیین شود، بایستی موضوع ستم و خشونت را در کانون توجه قرار داد.» این نکته برجسته‌کردن آن بخش از مقاله سروش بود که در آن از آیت‌الله طلب می‌کرد «در مقابل انحرافات عملی و اخلاقی ساکت ننشیند و اگر ظلم و جفایی بر مظلومی می‌رود آرام نگیرد و به پیمان خداوند با عالمان وفادار بماند و با جفاکاران همسویی نکند». آیت‌الله نیز در پاسخ اشاره کرد که «‌ما کی با جفاکاران همسو بوده‌ایم و هم‌کاسه؟» و تلویحاً پرسشِ «‌کدام ستم؟» را در قالب استفهام انکاری مطرح کرد. چندی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سلسله جلسات «‌هنر و نظریه» با سخنرانی صالح نجفی برگزار شد، که در یکی از جلسات آن مراد فرهادپور به عنوان میهمان با سخنرانی «‌اخلاق یا سیاست» حضور یافت. در این سخنرانی در تالار مطهری فرهادپور به بررسی نکات مطرح‌شده توسط نیکفر درباره روشنفکری دینی پرداخت. آنچه در زیر می‌آید متن کامل سخنرانی فرهاد‌پور است که پس از پیاده‌سازی توسط خود وی ویراستاری و با افزودن نکات دیگری به‌صورت مقاله مستقلی درآمده است.