جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

جام جم فلسفه

فلسفه در دنیای مجازی ( آنچه روزانه در دنیای مجازی ُروزنامه ها و مجلات تحت عنوان فلسفه نوشته می شود اینجا ببینید)

پنجشنبه ۶ تیر

پنجشنبه ۶تیر


با عرض پوزش در یک هفته جاری مشغول انجام کارهای مربوط به قالب سایت هستیم به همین دلیل اگر در کیفیت جام جم کاهشی را مشاهده می کنید به بزرگواری ندید بگیرید. البته بخشی از این کاهش کیفیت به ایام امتحانات باز می گردد که دوستان کمتر مطلب یادداشت می کنند.


 ·ترم تابستان موسسه معرفت و پژوهش

موسسه معرفت و پژوهش امسال نیز همچون سال‌های گذشته برای ترم تابستان به برگزاری کلاس‌هایی اقدام کرده است. ثبت‌نام برای کلاس‌های ترم تابستان این موسسه آغاز شده و برنامه کلاس‌ها به ترتیب زیر است...

 

 

· رویکرد فلسفی در سینما

در فلسفه‌ی معاصر غرب، رویکردهای فلسفی خاص به فیلم، هستی‌شناسی و زیبایی‌شناسی سینما دیده می‌شود و پیوند خوبی بین فیلم، فلسفه و ادبیات ایجاد شده است. نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه، ۱۱ تیر ۱۳۸۷، ساعت ۱۷ به بررسی رویکردهای فلسفی در سینما اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محمد ضیمران برگزار می‌شود.

 

 

 

· دست‌نوشته‌ای از ملاصدرا پیدا شد

دست‌نوشته‌های ملاصدرا در ۱۳ صفحه به‌تازگی و به هنگام ساماندهی نسخ خطی موزه پارس در یک کتابچه کوچک پیدا شده است.

 

 

· شورش رفتارگرایی فلسفی علیه تصویر دکارتی از ذهن

رفتارگرایی فلسفی ابراز می‌کند که تصور دکارتی از ذهن، به روشی بنیادین دچار اشتباه است. اذهان ماهیات نیستند (یا جوهر دکارتی یا مغزها) و رخدادهای ذهنی پدیده‌های خصوصی درون چنین ماهیاتی نیستند. ما تنها بدان‌جهت مجذوب تصویر دکارتی شده‌ایم چون با آنچه ویتگنشتاین دستور زبان زبان ما می‌نامد به صورت بدی هدایت شده‌ایم.

 

 

 

· مقاومت، تسلیم است 

مقاله‌ی حاضر را اسلاوی ژیژک در نقد کتاب سیمون کریچلی با عنوان «درخواست نامتناهی» نوشته است. (1) کریچلی، در این کتاب به اخلاق پدیدارشناختی، نظریه‌ی سیاسی و تحلیل سیاسی می‌پردازد. وی از آنارشیسم متعهد سیاسی دفاع می‌کند و تنها راه مبارزه را سیاست «مقاومت» در برابر نظم جهانی می‌داند.(2) در مقابل، اسلاوی ژیژک، یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان جهان امروز که تری ایگلتون وی را درخشان‌ترین نظریه‌پرداز اخیر می‌داند، به طور مشخص نظرگاه کریچلی در مورد راه‌های مبارزه با نظم موجود را مورد انتقاد قرار می‌دهد. گفتنی است سیمون کریچلی (متولد 1960) فیلسوف انگلیسی است که اکنون در امریکا به تدریس فلسفه مشغول است.

 

چهارشنبه ۵ تیر

چهارشنبه ۵ تیر



بابت اختلال پیش آمد کرده عذر خواهی می کنیم(دوستتان داریم)

· معنا در تاریخ

در ادامه سلسله نشست‌های پنج‌شنبه‌های موسسه معرفت و پژوهش این هفته حسین کمالی در این موسسه سخنرانی خواهد کرد. پنج‌شنبه 6 تیر 1387 نشستی با عنوان «معنا در تاریخ» از ساعت 11 در محل موسسه معرفت و پژوهش واقع در تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید سرپرست شمالی، کوچه تبریز، پلاک23، طبقه سوم برگزار می‌شود و طی آن حسین کمالی مطالب خود را درباره این موضوع ارائه می‌کند.

 

 

 

· مصطفی ملکیان: "تأثیر گناه بر معرفت" کتابی دقیق و به دور از حشویات است ‏

در نشست ‏عمومی نقد کتاب "تأثیر گناه بر معرفت؛ با تکیه بر آرای آگوستین" که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام ‏اسلامی در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید، علاوه بر مؤلف (دکتر زهرا ‏پورسینا)، حجت‌الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی و دکتر محسن جوادی به‌ عنوان ناقد و استاد مصطفی ‏ملکیان به عنوان ناظر اثر حضور داشتند. ‏

 

 

 

· درباره مفهوم مزخرف "ابرمرد" در فلسفه نیچه!!!

معمولا کمترین بحثی که از اساتید فلسفه آکادمی ها و روشنفکران این حوزه درباره نیچه میشنویم "ابرمرد" یا بقول آشوری "ابر انسان" است و با عباراتی کوتاه و مختصر میخواهند ماست مالی کنند و ما را به دیگر مولفه های تفکر نیچه رهنون نمایند غافل از اینکه این مفهوم در پایان فلسفه او و انتظار برای سپیده دم آمده و اگر اراده معطوف به قدرت را معیار اصلی فلسفه نیچه بدانیم اتفاقا بعنوان آخرین مرحله و تکامل و نجات از این وضعیت هولماک ابرمرد طرح میشود و باید بیشتر توضیح داده شده و بررسی شود

 

 

 

· وجود ذهنى از دیدگاه حکماى اسلامى - مصطفی محقق داماد

در این مقاله به سیر تاریخى این نظریه در فلسفه اسلامى اشاره و سپس دلایل اثباتى ان مطرح مى گردد و بنحو اجمال تفاوت این نظریه با نظریه «فنومنولوژیستها» در فلسفه معاصر پرداخته مى شود. مسئله وجود ذهنى از مسائلى است که در فلسفه یونان باستان و حتى در دوره هاى اولیه فلسفه اسلامى بصورت یک مسئله مستقل و جامع الاطراف مطرح نبوده و بعدها در دامان فلسفه اسلامى رشد و نمو کرده است فلاسفه اروپا بنحو دیگرى وارد بحث شده اند، بیشترین محور بحث آنان در مورد واقع نمایى و بتعبیر دیگر ارزش معلومات است و همانطور که مى دانیم بعضى به نفى ارزش واقع نمایى علم یعنى نوعى ایده آلیسم رسیده اند.

 

 

 

· فلسفه نقش مهمی در عقلی کردن معرفت دینی ایفا می‌کند

متفکر مصری با اشاره به اینکه ما هزار سال است که در سایه دین زندگی می‌کنیم و حاصل آن این است که امروز به حفظ دین همت گماشته‌ایم، گفت: دین بر اساس عقل و اندیشه جایگاه می‌یابد و از این رو فلسفه می‌تواند نقش مهمی در عقلی کردن معرفت دینی ایفا کند.

 

 

 

· دغدغه ما تدوین بدون تعصب تاریخ فلسفه است

رییس بنیاد حکمت اسلامی گفت: دغدغه این بنیاد، تدوین جامع و بدور از هرگونه تعصب تاریخ فلسفه و تفکر و مشخص کردن سهم واقعی هر ملت و قومی در آن است.

 

 

· فوتبال و فلسفه - المر هنکیس

در زندگی روزمره ما عقل واحساسات به هم آمیخته اند. فوتبال (همچون بعضی بازی های دیگر) این دو قلمرو را از یکدیگر جدا می کند و در برابر هم قرار می دهد. به هنگام یک مسابقه ورزشی تمامی احساسات، عواطف و غریزه ها به سمت تماشاچیان پرتاب می شوند. آنها خشمگین می شوند و عشق می ورزند، بالا و پایین می پرند و منفجر می شوند و سرانجام (اگر تیم آنها برنده شود) به یک تخلیه هیجانی می رسند و (چنانچه تیم محبوب آنها بازی را واگذارد) به قعر جهنم سرنگون می شوند. در عین حال آنها آزادی آپولینی و معنویت افلاطونی آن بازی را که در زمین روبرویشان در حال انجام است نظاره، درک و تجربه می کنند. 

 

 

 

· خاستگاههای نظری فایده‌گرایی

فایده‌گرایی اساساً در سده هجدهم در انگلستان و به وسیله جری بنتام به وجود آمد هرچند که پاره ای دیگر از متفکران نیز در حادث شدن و بسط آن بسی نقش داشتند. بنتام  در زمانه تغییرات اجتماعی و علمی مهم سده هجدهم متولد شد. زمانه‌ای که علم رواج فراوان داشت و از سویی دیگر توجهات به دموکراسی به صورت روزافزونی افزایش می‌یافت.

 

 

 

· نشست "تاریخ فلسفه" برگزار شد

سومین نشست علمی ـ تخصصی «تاریخ فلسفه» بابتکار بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با حضور اعضای برگزیده هیئت علمی چهارگروه مرکز «تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه» بنیاد برگزار شد.

 

 

 

· فلسفه هنر نزد فارابی(۱)

از فارابی رساله‌هایی به جای مانده که  در آنها به مباحث حکمی درباب هنر پرداخته شده است . این رسالات مختصر غالبا به فارسی ترجمه نشده است .یکی از رسالات منسوب به فارابی فی التناسب و التالیف نام دارد .که ترجمه آن را به مرور خواهم آورد.